برنامه نویسی با VisualBasic

برنامه نویسی با VisualBasic

 

 

visualbasic

 

 

Visual Basic (ویژوال بیسیک) یک محیط برنامه‌نویسی است که در آن برنامه‌نویس می‌تواند با استفاده از رابط گرافیکی کاربری (GUI)، کدهایی که از قبل در زبان برنامه‌نویسی BASIC نوشته شده‌اند را انتخاب و ویرایش نموده و یا به نوشتن کدهای جدید بپردازد.

 

ویژوال بیسیک که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده است، در نوشتن برنامه‌های تجاری به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر اساس آمار ارائه شده توسط این شرکت،‌ چندین میلیون دولوپر از سراسر دنیا از ویژوال بیسیک استفاده می‌کنند.

آموزش ویژوال بیسیک که یکی از زبان های برنامه نویسی شی گرا است توسط شرکت مایکروسافت آغاز شد. ویژوال بیسیک دات نت در بسته نرم افزاری ویژوال استودیو (Visual Studio) ارائه می شود. این پکیج نرم افزاری به غیر از زبان VB.NET، شامل زبان های برنامه نویسی Visual C# ،Visual J# ،Visual C++ و Visual Web Developer می‌ شود. بنابراین برنامه نویسان حرفه ای برای بهبود مهارت های خود در این زمینه باید در دوره های آموزش ویژوال بیسیک شرکت کنند. البته این زبان برنامه نویسی برای مبتدیان هم در دسترس است.

ویژوال بیسیک مایکروسافت تکامل زبان برنامه نویسی BASIC است که برای استفاده با رابط برنامه نویسی غنی به نام محیط توسعه یکپارچه (IDE) طراحی شده است. قبل از توسعه IDE ها (Integrated Development Environment) ، برنامه نویسی با زبان هایی مانند BASIC تا حد زیادی بر خط فرمان DOS متکی بود. برنامه نویسان موظف بودند کد خود را به صورت دستی بنویسند و از DOS برای برنامه های خود در فایل های اجرایی کامپایل کنند – یک فرایند تا حدودی سخت و دارای خطای زیاد. IDE ، با این حال ، فرآیند را به طرز چشمگیری با ارائه یک رابط یکپارچه که کد نویسی را تسهیل می کند و کامپایل یک کلیک را در یک فایل اجرایی امکان پذیر می کند ، بسیار ساده می کند.

کدگذاری با IDE را می توان به صورت دستی یا با کشیدن و رها کردن دستورات و رویه های رایج انجام داد. این تفاوت قابل توجهی با زبان هایی مانند C ++ دارد که کاربر مسئول نوشتن کد از ابتدا است. IDE همچنین می تواند خطاهای احتمالی در کد را بررسی کرده و بهبود و اصلاحات را پیشنهاد دهد. به دلیل سادگی ، ویژوال بیسیک برای برنامه نویسان مبتدی که علاقه مند به نوشتن برنامه های ساده هستند بسیار قابل دسترسی است.

 

برخی سرفصل های آموزشی در زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک :

  • کار با محیط ویژوال بیسیک
  • مشخصه ها، متدها، رویدادها
  • انواع پرونده ها در ویژوال بیسیک
  • داده های عددی
  • متغیرها در VB6
  • متغیرهای رشته ای
  • مقداردهی به متغیرها
  • ثابت ها
  • و …

ویژگی های ویژوال بیسیک

VB یک ابزار توسعه مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی است که RAD سریع‌تری را نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی ارائه می‌دهد. VB همچنین دارای قواعدی است که نسبت به سایر زبان ها ساده تر است، یک محیط بصری که درک آن آسان است و اتصال به پایگاه داده بالایی دارد.

ویژوال بیسیک به گونه ای طراحی شده بود که یک زبان برنامه نویسی کامل باشد که دارای ویژگی های معمولی مانند پردازش رشته ها و محاسبات باشد. محیط بصری با ویژگی کشیدن و رها کردن مشخص می شود که به برنامه نویسان اجازه می دهد تا یک رابط کاربری ایجاد کنند که استفاده از آن آسان باشد، حتی برای توسعه دهندگان با حداقل تجربه.

در حالی که این ویژگی های VB سودمند هستند، موارد دیگری نیز وجود دارند که می توانند تأثیر منفی داشته باشند. محیط برنامه نویسی VB به مقدار زیادی حافظه هم برای نصب اولیه و هم برای اجرای کارآمد پس از آن نیاز دارد. ویژگی های گرافیکی ابزار برنامه نویسی فضای زیادی را اشغال می کند و به مقدار قابل توجهی حافظه نیاز دارد.

علاوه بر این، ویژوال بیسیک هنگام توسعه برنامه هایی که به زمان پردازش زیادی نیاز دارند، مانند بازی ها، مفید نیست و استفاده از VB به سیستم عامل های مایکروسافت (OS) محدود می شود.

در نهایت، با زبان های C، برنامه نویسان می توانند به طور عملی مقادیر تعریف شده برای داده های متغیر را در یک برنامه کامپیوتری در زمان اعلام مکان پیدا کرده و از آن استفاده کنند. این تمرین اولیه کاری است که به راحتی با VB انجام نمی شود.

 

نحوه استفاده از ویژوال بیسیک

 

ساختار VB طوری طراحی شده است که به برنامه نویسان اجازه می دهد از محیط برای نوشتن فایل های اجرایی (فایل های exe) استفاده کنند. همچنین، با استفاده از VB، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌هایی را ایجاد کنند که می‌توانند به‌عنوان بخش جلویی پایگاه‌های داده مورد استفاده قرار گیرند. ابزارهای VB می توانند به برنامه نویسان کمک کنند تا برنامه ها یا نرم افزارهای کامل را توسعه دهند، در حالی که همچنان به آنها اجازه می دهد کار خود را مطابق با آن اصلاح و اصلاح کنند.

محبوب ترین نوع ویژوال بیسیک که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد VBA است. VBA نسخه ای از ویژوال بیسیک است که می تواند برای برنامه ریزی برنامه های مایکروسافت آفیس مانند اکسل و پاورپوینت استفاده شود. با این حال، فقط می تواند برای اصلاح برنامه های موجود استفاده شود. VBA نمی تواند برای ایجاد برنامه های جدید استفاده شود.

کاربران معمولی VBA را به کار می گیرند تا کارهای تکراری و روزمره را با استفاده از ماکروها کمتر یکنواخت کنند. ماکروها تقریباً هر فعالیتی را خودکار می کنند – مانند انجام پردازش کلمه و داده یا تولید نمودارها و جداول سفارشی. به عنوان مثال، یک کاربر معمولی ممکن است یک ماکرو بنویسد که به آنها اجازه می دهد با یک کلیک یک صفحه گسترده ایجاد و پر کنند. متخصصان کامپیوتر از VBA و ماکروها به روش های پیچیده تری استفاده می کنند. برنامه نویسان اغلب ماکروهایی می نویسند که می توانند بخش های زیادی از کد را تکرار کنند یا زبان های خاصی را تعریف کنند.

 

 VBA (visual basics for applications) یک زبان کاملاً متفاوت از ویژوال بیسیک نیست. در عوض ، همانطور که از نامش پیداست ، VBA یک پیاده سازی تخصصی زبان ویژوال بیسیک است که برای استفاده در برنامه های موجود طراحی شده است. VBA اغلب همراه با برنامه های مایکروسافت مانند Office Suite و برنامه های شخص ثالث مانند AutoCAD ، برای ارائه گزینه های برنامه نویسی ساده برای افزایش عملکرد برنامه های محبوب طراحی شده است.

کلمه کلیدی “گسترش” است. VBA نمی تواند به تنهایی در یک فایل اجرایی سیستم کامپایل شود. در عوض ، نیاز به یک مترجم برای خواندن “کد P” ایجاد شده از طریق فرایند گردآوری است. به عنوان مثال ، یک برنامه VBA می تواند در یک سند مایکروسافت ورد جاسازی شود ، اما نمی تواند به تنهایی به عنوان برنامه ای که از منوی استارت ویندوز اجرا می شود ، مستقل باشد. برای کاربرانی که مایل به نوشتن برنامه از ابتدا هستند ، معمولاً از Visual Basic به جای VBA استفاده می شود.

مانند دیگر محیط های زبان میانی مانند جاوا ، VBA در مقایسه با برنامه های بومی نوشته شده در ویژوال بیسیک دچار نقص سرعت می شود. دلیل این امر این است که VBA نیاز به مرحله تفسیر اضافی توسط برنامه دیگری دارد. مراحل اضافی و منابع مربوط به سیستم مورد نیاز برای اجرای برنامه های VBA بدین معناست که اگر مشکل از سرعت باشد معمولاً از VBA استفاده نمی شود.

 

مزایای ویژوال بیسیک:

 

زبان برنامه نویسی BASIC ، که VB از آن مشتق شده است ، آموزش ویژوال بیسیک بسیار ساده و آسان است ، به ویژه هنگام نوشتن فایل های exe.

با این حال ، VB هنگامی که با رابط COM مایکروسافت استفاده می شود بسیار سودمند می شود. اجزای COM را می توان به زبان های مختلف نوشت و سپس با استفاده از VB یکپارچه شد. علاوه بر این ، VB نه تنها یک زبان برنامه نویسی ، بلکه یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) ارائه می دهد که برای پشتیبانی بهتر از RAD نوشته و بهینه سازی شده است. این به برنامه نویسان اجازه می دهد تا به راحتی GUI بسازند و آنها را به عملکردهای درون برنامه متصل کنند.

علاوه بر این ، Visual Basic IDE نماهایی از مدیریت ساختار برنامه را ارائه می دهد که درک آنها آسان است.

به طور کلی ، VB امکان توسعه سریع برنامه های مبتنی بر ویندوز را فراهم می کند و در عین حال با استفاده از اشیاء داده ActiveX (ADO) در دسترسی به پایگاه های داده کمک می کند و در عین حال به برنامه نویسان اجازه می دهد از کنترل ActiveX و اشیاء مختلف استفاده کنند.

 

ما در آکادمی آنلاین قاسمی این امکان را فراهم نموده ایم تا با سبکی کاملا متفاوت و اصولی شما را از آغاز تا پایان دوره برنامه نویسی به زبان  VisualBasic همراهی کنیم و موفقیت شما را در این درس شاهد باشیم.
visual basic, visualbasic, آموزش آنلاین ویژوال بیسیک, آموزش ویژوال بیسیک, برنامه نویسی به زبان ویژوال بیسیک, ویژوال بیسیک
نوشتهٔ پیشین
برنامه نویسی Android
نوشتهٔ بعدی
برنامه نویسی ASP.NET

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

You cannot copy content of this page

error: Content is protected !!