آموزش ماتریکس

نرم‌افزار ماتریکس (Matrix)

نرم‌افزار ماتریکس (Matrix) که به صورت کامل با نام “Matrix Jewelry Design Software” شناخته می‌شود، یک نرم‌افزار حرفه‌ای برای طراحی و ساخت جواهرات است. این نرم‌افزار قابلیت‌هایی مانند طراحی سه‌بعدی، ایجاد طرح‌های پیچیده و دقیق، شبیه‌سازی مواد و رنگ‌ها، ارائه نمایش‌های واقع‌گرایانه و… را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
 با استفاده از نرم افزار های تخصصی که هر کدام برای یک حوزه طراحی شده اند میتوانید به صورت دقیق و در کمترین زمان به طرح دلخواه خود برسید. یکی از این حوزه ها که با پیشرفت علم و تکنولوژی در آن تحولی عظیم ایجاد شده است، طراحی طلا و جواهرات می باشد که از قدیم به عنوان یک هنر کاربردی توسط افراد با تجربه و استادکاران بزرگ به صورت سنتی و دستی انجام می‌گرفته اما امروزه با استفاده از تکنولوژی و نرم افزاهای جدید ارائه شده در این حوزه میتوان دقت کار خود را چندین برابر کرد.

نرم افزار matrix

 

نرم افزار خاص و کاربردی ماتریکس قدرتمند ترین نرم افزار CAD برای رشته طراحی طلا، زیورآلات و جواهر است که برای ساخت مدل‌هایی واقع‌گرایانه از طلا و جواهرات استفاده می‌شود که به یکی از نرم افزارهای مورد علاقه طراحان این حوزه تبدیل شده است. متخصصان سنتی این حوزه میتوانند  طلا یا جواهر طراحی‌شده را به صورت سه بعدی در این نرم افزار نمایش دهند؛ به طوری که از نظر سایز و اندازه و استانداردهای لازم کامل باشد و طراح بتواند آن را از زوایای مختلف با دقت کامل بررسی کرده و سپس اجرا کند.

 نرم افزار ماتریکس در مقایسه با دیگر ابزارهای ابزارهای مدل‌سازی جواهرات، ویژگی و قابلیت های پیشرفت تری دارد و برای یادگیری نیازمند زمان بیشتری می باشد. در واقع نرم افزار طراحی جواهرات ماتریکس Matrix تکمیل شده نرم افزارهای راینو Rhino بوده و دارای امکانت و کارایی پیشرفته تری نسبت به نرم افزار راینو Rhino است. که به صورت پلاگین بر روی نرم افزار راینو نصب شده و از تمام امکانات و کدهای دستوری Rhino استفاده می کند در واقع ماتریکس یک راینو سفارشی سازی شده است که در محیطی جدید شما میتوانید به طراحی طلا و جواهرات بپردازید

از نرم افزار ماتریکس matrix برای طراحی سه بعدی طلا و جواهر استفاده می شود و جزو مهم ترین نرم افزارها در این زمینه محسوب می شود. به عبارت دیگر این نرم افزار دارای قابلیت نمایش یک طراحی جواهر به صورت سه بعدی را داراست. به طور کلی ماتریکس نوعی نرم افزار طراحی است که از آن برای  ساخت مدل‌هایی واقع‌گرایانه از طلا و جواهرات به طور خاص و مخصوصی استفاده می شود و امروزه به یکی از نرم افزارهای مورد علاقه طراحان تبدیل شده است. این نرم افزار توسط گروهی از متخصصان  CAD در ایالات متحده آمریکا طراحی و ساخته شده است. این نرم افزار به  آرشیوی از سنگ‌های قیمتی و انواع جواهرات و شکل‌هایی مجهز شده که امکان اضافه کردن موارد جدید نیز به آن ها وجود دارد.

یکی از ویژگی های این نرم افزار، فراهم کردن یک محیط مناسب برای طراحی و مدل سازی سه بعدی جواهرات به انضمام یک محیط کاربری متناسب با جواهر سازی در مدت زمان بسیار کوتاه می باشد.

Matrix نسبت به سایر ابزارها و نرم افزار های مدل‌سازی جواهرات، از ویژگی های پیشرفته تری برخوردار است و در عین حال به زمان بیشتری برای یادگیری آن نیاز است.هچنین به دلیل اینکه می توانید طراحی را از صفر آغاز کنید، این نرم افزار گزینه مناسبی برای ساخت جواهرات سفارشی محسوب می شود.

 

در این نرم افزار از پلاگین TSPline که یک پلاگین انحصاری Autodesk است نیز استفاده می شود.همانطور که می دانید پلاگین TSPline تا قبل از طراحی نرم افزار طراحی جواهرات ماتریکس، فقط در مدل های ارگانیک نرم افزار راینو Rhino استفاده می شد اما امروزه از آن می توان در نرم افزار ماتریکس نیز استفاده کرد.

در نرم افزار ماتریکس، ابزارهای اختصاصی و منحصر به فردی قرار دارند که مورد توجه فعالان در زمینه جواهر سازی قرار گرفته است.

همچنین یکسری از طرح های آماده جواهرات ، فرم های انگشتر و زنجیرهای کار شده در این نرم افزار قرار گرفته اند که کاربر با ویرایش آن ها می تواند به طرح مورد نظر خود برسد.به عبارت دیگر می تواند از آن ها به عنوان پایه کار استفاده کند.
در طراحی با ماتریکس، امکان چیدمان قطعات سنگ روی انگشتر و سطوح دیگر فراهم شده است.

در ماتریکس یک نوار ابزار تعبیه شده که برای طراحی جواهرات بهترین امکانات را فراهم کرده و همه ی افراد به سادگی می توانند با آن کار کنند.

 

قابلیت های نرم افزار  Matrix

  1. دارای سیستم اتوماتیک برای چیدمان برلیان روی جواهرات پایه ای
  2. دارای  ابزارهای بخش Art برای طراحی بافت ها و نقش برجسته ها
  3. امکان انجام  دستورات ترکیبی ساده ای مانند گرفتن Isocurve هایی به صورت زاویه دار از روی سطوح معمولی
  4.  History قوی برای دستورات اختصاصی
  5. دارای نوار ابزار پیشرفته
  6. امکان قطعات ظریف گوناگون با جزئیات دقیق و پیچیده
  7. قابلیت ویرایش مختصر جزئی
  8. مجهز به ابزارهای انتخاب و تغییر سایز انگشتر
  9. امکان تخمین وزن
  10. دارای بخش Art برای طراحی بافت‌ها و نقش برجسته‌ها
  11. به منظوز ذخیره کردن طرح‌های نیمه و تکمیل آنها در روزهای آتی دارای قسمت Job Bag
  12. دارای دستورات و ابزارهای جواهرسازی مختلف در طیف‌های گسترده تا ۱۵۰ دستور مختلف

 

برخی دیگر از ویژگی ها و امکانات مهم نرم افزار ماتریکس:

 

ادغام سنگ های قیمتی:

حضور سنگ های قیمتی بر روی طلاو جواهرات، از گذشته های دور تا به امروز مورد توجه بشر قرار گرفته است. در این نرم افزار ابزارهای وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید سنگ های گوناگون را با جواهرات ادغام کنید و به بهترین شکل، بر روی کار تنظیم کنید. این نرم افزار نوعی دید کلی به صورت سه بعدی از پایان کار در اختیار طراح قرار می دهد تا در صورت نیاز به ایجاد تغییرات بر روی طرح، طرح خود را ویرایش کند.

کنده کاری و ایجاد نقوش:

ایجاد نقش و نگار بر روی طلا و جواهرات، از زمان های گذشته تا به امروز مورد توجه عموم افراد قرار گرفته است. نرم افزار ماتریکس انواع ابزارها و آبجکت ها را ارائه می دهد تا طراح بتواند انواع نقش و نگارها و همچنین کنده کاری ها را بر روی طرح مورد نظر ایجاد کند.

یکپارچه سازی:

از دیگر ویژگی های بارز نرم افزار ماتریکس، می توان به یکپارچه سازی این نرم افزار اشاره کرد. یکپارچه سازی به معنای انتقال همزمان و یکپارچه تمامی آبجکت های موجود در یک طرح، به روند تولید می باشد. در واقع این نرم افزار، دستورالعمل هایی ایجاد می کند که توسط چاپگرهای سه بعدی، دستگاه های ریخته گری و همچنین ماشین کاری قابل خواندن باشد.

سفارشی سازی:

زمانی که در روند طراحی، متریال و بافت محصول مورد نظر قابل اجرا باشد، طرح واقع گرایانه و طبیعی می شود. در واقع این نرم افزار امکان سفارش سازی فلزات گوناگون را به طراح می دهد و طرح نهایی با رعایت جزئیات ارائه می شود.

 

یادگیری کار با نرم افزار و ترسیم طرح اولیه:

 

در قدم اول برای شروع فرآیند طراحی طلا و جواهرات در نرم افزار ماتریکس، می بایست به طور کلی با این نرم افزار آشنا شوید. برای این منظور محیط کار نرم افزار، ابزارها و آبجکت های موجود در نرم افزار، نحوه کار با هریک از ابزارها به صورت کامل آموزش داده می شود. پس از یادگیری اصول اولیه کار با نرم افزار ماتریکس، می توانید فرآیند طراحی طلا و جواهرات را شروع کنید.

می توانید طرح مورد نظر خود را طراحی کنید. برای این منظور هم می توانید ابتدا به صورت دستی طراحی خود را انجام دهید و سپس با استفاده از ماتریکس، مدل سه بعدی طرح خود را طراحی کنید، هم می توانید از ابتدا به صورت دیجیتالی، با استفاده از ماتریکس مدل خود را طراحی کنید.

طراحی مدل سه بعدی و انتخاب مواد

پس از ایجاد طرح مورد نظر خود، زمان آن فرارسیده است که طرح خود را در فضای سه بعدی ماتریکس پیاده سازی کنید. تمامی طراحان طلا و جواهرات، می توانند از آبجکت ها و المان های گوناگون نرم افزار ماتریکس استفاده کنند و طرح مورد نظر خود را به صورت یک مدل سه بعدی ارائه دهند.

بعد از ایجاد مدل سه بعدی طرح مورد نظر، باید نوع متریال مدل خود را انتخاب کنید. از آنجایی که نرم افزار ماتریکس، طیف وسیعی از مواد اولیه ساخت جواهرات را در برمی گیرد، می توانید نوع متریال مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر روی طرح خود اعمال کنید. از جمله مواد اولیه پیش فرض موجود در نرم افزار ماتریکس می توان به طلا، آلیاژهای طلا و سایر فلزات گرانبها اشاره کرد.

اصلاح طرح٬ رندرینگ و خروجی

پس از تکمیل طرح، کاربر می بایست اشکالات و ایرادات احتمالی را شناسایی کند و آن ها را برطرف کند تا بتواند طرحی عاری از هرگونه اشکالی را در اختیار سازندگان طلا و جواهر قرار دهد. برای این منظور طراح باید سایز قسمت های مختلف طرح، فرم و مدل قسمت های گوناگون، نوع اتصالات و… را با دقت بسیار بالا چک کند تا طرحی بدون ایراد ارائه دهد.

در انتهای کار، طراح باید از طرح نهایی خود رندر گیرد. نرم افزار ماتریکس این امکان را به طراحان طلا و جواهرات می دهد تا با بهترین کیفیت از طرح خود خروجی گیرند. در دوره طراحی طلا با ماتریکس  تمامی مراحل فوق، از پایه تا پیشرفته به صورت کاملا عملی آموزش داده می شود.

 

یادگیری نرم افزار طراحی طلا و جواهر ماتریکس

اگر قبلاً با نرم‌افزارهای CAD یا CAM نرم افزارهای مانند اتوکد (Autodesk) کار کرده باشید، و یا مهارتی مختصر در Rhino داشته باشید کار با Matrix را به زودی یاد خواهید گرفت. همچنین  اگر در راینو حرفه‌ای هستید، می‌توانید از ویژگی‌های پیشرفته‌ ماتریکس مثل اسمارت  ماتریکس فلو، ابزارهای ترنسفرم، کانال‌ها و … استفاده کنید .پس از یاد گیری نرم افزار ماتریکس میتوانید با طراحی طلا و جواهرات به صورت سه بعدی با استفاده از V-Ray تنها با چند کلیک ساده رندرهایی واقع‌گرایانه ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید برای برای اجرای نرم افزار متریکس لازم است نرم افزار راینو ( Rhinoceros ) بر روی سیستم شما نصب باشد. که باید با توجه به ورژن راینو نصب شده در سیستم خود ورژن مناسب جهت نصب نرم افزار ماتریکس را انتخاب و نصب کنید.همچنین نوع سیستم عامل و مشخصات سخت افزاری یکی دیگر از مهمترین مسائل برای نصب و کار با نرم افزار می باشد که باید قبل از نصب برسی کنید تا هنگام استفاده دچار مشکل نشوید.

ما در آکادمی آنلاین قاسمی این امکان را فراهم نموده ایم تا با سبکی کاملا متفاوت و اصولی شما را از آغاز تا پایان دوره نرم افزار Matrix همراهی کنیم و موفقیت شما را در این درس شاهد باشیم.
آموزش matrix, آموزش نرم افزار طراحی طلا ماتریکس, آموزش نرم افزار ماتریکس, ماتریکس, نرم افزار ساخت طلا ماتریکس, نرم افزار طراحی طلا و جواهر ماتریکس
نوشتهٔ پیشین
تایپ ده انگشتی و اصول آن
نوشتهٔ بعدی
اصول Database

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

You cannot copy content of this page

error: Content is protected !!