Django

کتابخانه جنگو، یک پلتفرم (یا چارچوب) توسعه برنامه‌های کاربردی در زبان پایتون محسوب می‌شود که برای ساختن و «نگه‌داری» (Maintaining) برنامه‌های تحت وب با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کتابخانه جنگو از طریق حذف وظایف تکراری، فرایند توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب را ساده و از لحاظ زمانی مقرون به صرفه می‌کند.

همچنین این فریمورک از الگوی MTV  پشتیبانی می کند.

مقایسه MVC و MTV

جنگو  چیست؟

به زبان ساده Django یک کتابخانه تحت وب در پایتون است که باعث طراحی وب تمیز،سریع و کارآمد می شود.

با جنگو می توان به سرعت و به آسانی و کد نویسی کمتر برنامه نویسی کرد.به دلیل اینکه این فریمورک به زبان پایتون نوشته شده است پس دارای تمام ویژگی های این زبان هم می باشد .

جنگو سهولت در تعریف  متغییر ها meta-programming وامنیت بالایی را فراهم می کند .

 

توسعه سایت با جنگو خیلی ساده و سریع است. سازندگان اینستاگرام جایی گفته بودند که برای ساخت اولین نسخه نیاز به یک فریمورک سریع داشتند، پس از جنگو استفاده کردند. فریمورک django توسط توسعه‌دهنده‌های باتجربه ساخته شده‌است. فریمورک جنگو بسیاری از مشکلات موجود در فرآیند توسعه وب را رفع کرده است. بنابراین می‌توانید برنامه خود را بدون نیاز به بکارگیری مسیر دیگری کامل انجام دهید. جنگو رایگان و اپن‌سورس است. جامعه کاربری فریمورک جنگو موفق و فعال است. همچنین داکیومنت‌های عالی دارد. گزینه‌های زیادی برای پشتیبانی رایگان و پولی نیز برای جنگو پایتون وجود دارد.

 

 امکانات جنگو

فریم‌ورک جنگو مجموعه‌ای کامل از امکانات را ارائه می‌دهد که بسته به نیاز کسب‌وکار خود می‌توانید از همه یا برخی از آن‌ها در طراحی سایت خود استفاده کنید. کدهای موردنیاز برای طراحی امکانات مختلفی از جمله احراز هویت کاربر، پنل مدیریت سایت، پنل مدیریت محتوا، ابزار تست و بررسی سایت، ابزارهای ویرایش کد و … بخشی از فریم‌ورک جنگو است و با استفاده از آن‌ها می‌توانید از وب‌سایتی با امکانات کامل و بی‌نظیر برخوردار شوید.

ایمن

فریم‌ورک جنگو به توسعه‌دهندگان سایت کمک می‌کند تا سایتی کاملاً ایمن برای کسب‌وکار شما طراحی کنند. به‌عنوان‌مثال، فریم‌ورک جنگو (Django) روشی امن برای مدیریت حساب‌های کاربری و رمزهای عبور ارائه می‌کند. همچنین از اشتباهات رایج مانند ذخیره مستقیم گذرواژه‌ها، جلوگیری می‌کند. جنگو به طور پیش‌فرض، محافظت در برابر بسیاری از حملات سایبری ازجمله تزریق SQL، اسکریپت‌نویسی متقابل سایت، جعل درخواست‌های بین سایتی و کلیک جک را امکان‌پذیر می‌کند که نتیجه آن طراحی و راه‌اندازی سایتی کاملاً ایمن است. به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار چه چیزی برایتان مهم‌تر از حفظ امنیت اطلاعات کاربران و داده‌های کسب‌وکارتان است؟

مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر

همان‌طور که نیازها و استراتژی‌های کسب‌وکارها در طول زمان تغییر و تکامل پیدا می‌کنند، وب‌سایت کسب‌وکار شما هم باید مطابق با استراتژی‌های کلی تغییر کند. هیچ کسب‌وکاری نمی‌خواهد تنها برای تغییر جزئیات یک صفحه از سایت، مجبور به طراحی یک سایت جدید باشد. خوشبختانه در فریم‌ورک جنگو، طراحی و کدنویسی هر بخش از سایت مستقل از بخش دیگر است؛ بنابراین جزئیات و امکانات سایت کسب‌وکار شما می‌تواند در صورت نیاز، به‌راحتی جایگزین شود یا تغییر کند.

قابل حمل

فریم‌ورک جنگو به زبان پایتون نوشته‌شده است که روی پلتفرم‌های زیادی اجرا می‌شود. تا هر زمان که اراده کردید از یک سرور به سرور دیگر کوچ کنید!

قابل توسعه

فریم‌ورک جنگو را می‌توان با استفاده از افزونه‌ها گسترش داد. افزونه یا پلاگین، اجزای نرم‌افزاری هستند که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا یک ویژگی خاص را به یک برنامه اضافه کنند و فضای زیادی برای سفارشی‌سازی باقی بگذارند. اگر وب‌سایت شما با استفاده از فریم‌ورک جنگو کدنویسی شده باشد، شما امکان این را دارید تا با استفاده از افزونه‌ها، کسب‌وکار خود را گستری دهید مقلا آن را در گوگل‌مپ اضافه کنید یا به‌راحتی وب‌سایت خود را به درگاه‌های پرداخت متصل کنید.

 ویژگی های جالب فریم‌ورک جنگو 

 

دائمی بودن فریم‌ورک جنگو

جامعه دوستداران این فریم‌ورک آن‌قدر بزرگ است که یک وب‌سایت جداگانه به آن اختصاص داده ‌شده است که در آن توسعه‌دهندگان وب، سال‌هاست روی توسعه امکانات و ویژگی‌های این فریم‌ورک فعالیت می‌کنند. به دلیل پشتیبانی از این فریم‌ورک، این احتمال وجود دارد تا هر کدی که به آن نیاز دارید، قبلاً نوشته‌شده باشد.

پنل مدیریت

فریم‌ورک جنگو دارای یک پنل مدیریت داخلی است که به شما امکان می‌دهد مدل‌ها، مجوزهای کاربران، محتوای سایت و به‌طورکلی همه امکانات سایت کسب‌وکار خود را بدون نیاز به پایگاه دیگری برای مدیریت داده‌ها، مدیریت و سفارشی‌سازی کنید.

قابلیت تست خودکار

جنگو مجموعه‌ای از ابزارهای تست و رفع اشکال را ارائه می‌دهد که فرایند تست بخش‌های مختلف سایت را خودکار می‌کند. رویکرد عملی جنگو برای انجام کارها آن را از بقیه فریم‌ورک‌ها متمایز کرده است.

فریم‌ورک جنگو برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

 

فریم‌ورک جنگو یک راه‌حل عالی هم برای استارت‌آپ‌ها و هم برای شرکت‌های بزرگی است که قصد دارند محصولات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و با هزینه کارامد ارائه دهند. جنگو را می‌توان برای ساختن تقریباً هر نوع وب‌سایتی از سیستم‌های مدیریت محتوا و ویکی‌ها گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری مورداستفاده قرار داد. در ادامه می‌توانید نمونه‌های بیشتری از پروژه‌های موفق ساخته‌شده با جنگو را بیابید. با کمک این فریم‌ورک، نه‌تنها می‌توانید یک وب‌سایت ایجاد کنید، بلکه می‌توانید آن را با ویژگی‌ها و امکانات جدید غنی کنید.

 

چه کسانی از django  استفاده میکنند ؟

اینستاگرام-موزیلا فایرفاکس-پینترست-یوتیوب-ناسا-دراپ باکس

 

اگر بخواهیم بگوییم که شعار اصلی برنامه‌نویسی با استفاده از جنگو چیست می‌توانیم به شعار معروف خودت را تکرار نکن یا همان Don’t repeat yourself اشاره کنیم که معنای اصلی آن این است که وقت خود را برای کاری که بارها انجام داده‌ای تلف نکن. در واقع یکی از مهمترین اهداف این برنامه ارائه کامپوننت‌ها و ماژول‌های قابل استفاده‌ی مجدد است و جنگو تمام سعی خود را کرده است که وقتی یک برنامه‌نویس یک کد را می‌نویسد بتواند بیشترین استفاده از آن را در برنامه‌ی خود و همین‌طور سایر برنامه‌هایی که می‌نویسد داشته باشد.

مزایای دیگر جنگو:

اجرای خوب روی سرور

یکی از ویژگی‌های خوبی که در مورد جنگو می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که می‌تواند با خیلی از وب‌ سرورها و همین‌طور هاست‌ها به‌صورت سازگار کار کند و از تمامی آنها استفاده شود.

جنگو در بهترین و سرحال‌ترین حالت خود باید از وب‌سرورهای NginX و Apache استفاده کند. تکنولوژی‌های مورد استفاده در این وب سرورها شامل خیلی از ماژول‌های پایتون مانند flup و FastCGI می‌باشد که می‌تواند به خوبی با جنگو سازگار شود.

همین‌طور این فریم‌ورک از نظر پایگاه داده نیز با بیشتر سیستم‌های پایگاه داده رابطه‌ای از نوع MySQL مانند MariaDB ،SQLite ،PostgreSQL و تمامی پایگاه داده‌های مایکروسافت کار می‌کند و سازگاری دارد. همین‌طور یک شاخه از جنگو به نام django-nonrel ایجاد شده است که علاوه بر پایگاه داده‌های رابطه‌ای از پایگاه‌های غیررابطه‌ای (NoSQL) هم برای کار استفاده می‌کند

 

 معایب جنگو چیست؟

 

عدم کارایی برای پروژه‌های کوچک
عدم قاعده‌ی خاص

فریم‌ورک جنگو برای انجام کارهای مختلف قاعده‌ی ‌خاصی ندارد و دست برنامه‌نویس را بیش از حد باز می‌گذارد. در واقع با این کار برنامه‌نویس انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در کار خود راحت و در عین حال کمی گیج‌کننده خواهد بود، و همچنین احتمال رخ دادن خطاهای غیرمنتظره وجود دارد. به این صورت که برنامه‌نویس وقتی یک روش برای حل یک مسئله داشته باشد باید این مورد را در نظر بگیرد دقیقا می‌داند که چگونه باید از آن استفاده کند. همینطور به صورت کامل می‌داند که با استفاده از آن کدها چه اتفاقی در برنامه خواهد افتاد.

نیاز به دانش کامل برای کار کردن
روند طولانی ساخت برنامه‌ها
عدم توانایی پردازش درخواست‌های هم‌زمان

درخواست‌هایی که به سرور ارسال می‌شود، یکی از مهمترین قسمت‌ها برای طراحی یک برنامه‌ی تحت وب می‌باشد و می‌تواند تاثیر مستقیمی روی کارایی داشته باشد. در واقع کارکرد این برنامه‌ها به این صورت می‌باشد که نسخه‌های کلاینت که صفحات باز شده وب و یا اپلیکیشن‌های نصب شده هستند، تمامی آنچه که از برنامه می‌خواهند را به‌صورت درخواست‌ها به سمت سرور فرستاده و سرور هم این درخواست‌ها را بررسی کرده و اطلاعات مورد نیاز کاربر را به سمت وی بر می‌گرداند.

پایتون یا ASP

یک دسته دیگر از فریم‌ورک‌های بزرگ که می‌توان گفت از قدیمی‌های ساخت برنامه‌های وب می‌باشند، فریم‌ورک‌های وابسته به مایکروسافت است که مطمئنا در زمان ورود به برنامه‌نویسی با آنها آشنا شده یا نام آنها به گوش شما خورده است. زبان‌های تحت فریم‌ورک‌های NET. را می‌توان یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین شاخه‌های برنامه‌نویسی در چند سال گذشته معرفی کرد .

ASP زبان برنامه‌نویسی قدرتمند ساخت وب با استفاده از امکاناتی می‌باشد که ویندوز در اختیار ما قرار می‌دهد و شما می‌توانید روی بستر NET. یک سایت و برنامه‌ی تحت وب قدرتمند که ویژگی‌های زبان‌های کامپایلری را دارد داشته باشید. سایت‌هایی سریع و حرفه‌ای که به خوبی عمل می‌کنند اما باید گفت که طرفداران این برنامه‌ها روزبه‌روز در حال کمتر شدن است.

در مورد انتخاب زبان پایتون و کار با جنگو یا انتخاب ASP و کار با فریم‌ورک‌هایی مانند NET Core. و Blazor برای طراحی سایت و برنامه‌های تحت وب باید گفت به طور قطع جنگو می‌تواند آینده بهتری را برای شما داشته باشد و ظاهرا این رقیب سرسخت که مدت‌های زیادی در رده‌ی بهترین قرار داشت و البته هنوز هم می‌توان آن را از خیلی از جهات قدرتمند و کامل دانست در چشم‌اندازی که برای برنامه‌نویسی تصور می‌شود جایگاه چندان بالا و خوبی را ندارد و به آن امید زیادی نیست.

جنگو در برنامه‌های کوچک

یکی دیگر از فریم‌ورک‌های فول استک که می‌توان آن را با جنگو مقایسه کرد لاراول می‌باشد. یک فریم‌ورک حرفه‌ای و روان که جزو محبوب‌ترین زبان پرکاربرد وب یعنی PHP به حساب می‌آید و قابلیت‌های خیلی خوب و ایده‌آلی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. اگر این فریم‌ورک را با جنگو مقایسه کنیم باید گفت از نظر قدرت طراحی و سایز برنامه‌هایی که تحویل ما خواهد داد با برتری کامل جنگو مواجه هستیم و لاراول مطمئنا نمی‌تواند کار آن را انجام دهد.

اما در برنامه‌های کوچک و ساخت ماژول‌هایی که روی سایر سیستم‌های طراحی سایت و به طور خاص سیستم‌های مدیریت محتوا بتوان از آنها استفاده کرد لاراول برتری خود را حفظ کرده است و قدرت مانور خوبی را دارد به خصوص این که تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا روی بستر php پیاده‌سازی شده‌اند و با این زبان توسعه پیدا کرده‌اند. در اینجا بخش عظیمی از وب به عنوان بازار توسعه در اختیار برنامه‌نویس خواهد بود که در مورد جنگو باید گفت اوضاع به این صورت پیش نمی‌رود.

یکی از گزینه‌های خوب برای برنامه‌نویس، فول استک شدن همین لاراول می‌باشد و از این نظر از جنگو بهتر بوده است. چرا که عموم برنامه‌هایی که با جنگو نوشته می‌شود بزرگتر از آن است که بتوان آن را یک نفره پیاده‌سازی کرد، و برنامه‌های کوچک را می‌توان با استفاده از لاراول در سریع‌ترین زمان ممکن به‌صورت حرفه‌ای به انجام رساند.

وردپرس و جنگو

یکی دیگر از مواردی که می‌توان گفت معجزه‌ی وب به شمار می‌رود و به طور خاص ۷۰ درصد استفاده کلی از سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS‌ها را برای راه‌اندازی وب سایت‌ها به خود اختصاص داده و نیمی از سایت‌های اینترنت را می‌گرداند، وردپرس بزرگ است. یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و اوپن‌سورس که با هزینه‌ی کم می‌توان آن را به خوبی توسعه داد و بهترین گزینه برای سایت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک به شمار می‌رود. باید گفت که مقایسه وردپرس و جنگو خیلی درست به نظر نمی‌رسد و هر کدام از آنها تمرکز خود را روی چیز خاص دیگری گذاشته‌اند که برای دیگری خیلی کار نخواهد کرد.

 

در واقع اگر قرار باشد شما یک سایت فروشگاهی ساده را راه‌اندازی کنید که کاربران به سراغ آن بیایند و بروند و یک کار روتین را داشته باشد، وردپرس همان اندازه که همه می‌گویند شگفت‌انگیز خواهد بود. اما وقتی صحبت از یک شبکه اجتماعی و یا سایت دولتی و سازمانی در میان باشد، اینجاست که وردپرس می‌تواند شما را زمین‌گیر کند و باید گفت که سنگین بودن برنامه‌های وردپرس دردسر ساز خواهد شد، اما برنامه‌های ایجاد شده با استفاده از فریم‌ورک جنگو می‌تواند این کار را به صورت کاملا عادی برای شما انجام دهد.

نصب و راه‌اندازی جنگو

نصب و راه‌اندازی جنگو ساده است. با این حال، گام‌های لازم برای آماده‌سازی آن، بسته به سیستم‌های عامل مختلف، متفاوت است. از آنجایی که پایتون یک زبان «مستقل از پلتفرم» (Platform-Independent) است، بسته برنامه‌نویسی جنگو برای تمامی سیستم‌های عامل مقصد یکسان است.

نصب و راه‌اندازی سیستم پایگاه داده

کتابخانه Django، از «موتورهای پایگاه داده» (Database Engines) مختلفی پشتیبانی می‌کند. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • پایگاه داده MySQL
  • پایگاه داده PostgreSQL
  • پایگاه داده SQLite ۳
  • پایگاه داده Oracle
  • پایگاه داده MongoDb
  • پایگاه داده GoogleAppEngine

نصب و راه‌اندازی وب‌ سرور

همراه با کتابخانه جنگو، یک وب‌سرور سبک برای توسعه و تست برنامه‌های کاربردی تعبیه شده است. این وب‌سرور از پیش تنظیم شده است تا بتواند با کتابخانه Django و برنامه‌های کاربردی تحت وب توسعه داده شده توسط این کتابخانه کار کند. از همه مهم‌تر، به محض تغییر کدهای برنامه کاربردی، وب‌سرور Django از دوباره راه‌اندازی می‌شود تا خود را با تغییرات انجام شده منطبق سازد. با این حال، Django از وب‌سرورهای محبوبی نظیر Apache و Lighttpd نیز پشتیبانی می‌کند.

ما در آکادمی آنلاین قاسمی این امکان را فراهم نموده ایم تا با سبکی کاملا متفاوت و اصولی شما را از آغاز تا پایان دوره طراحی سایت-Django همراهی کنیم و موفقیت شما را در این درس شاهد باشیم.
django, آموزش django, آموزش آنلاین django, دی جنگو, طراحی سایت django
نوشتهٔ پیشین
طراحی سایت-Laravel
نوشتهٔ بعدی
طراحی سایت- نرم افزار فیگما Figma

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

You cannot copy content of this page

error: Content is protected !!