معرفی نرم افزار ۳Dmax
نرم افزار ۳Dmax از شرکت Autodesk است که یکی از قویترین و پیشرفته ترین برنامه ها در زمینه طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی به شمار می رود.
این برنامه به مدد داشتن ابزارهای کارا و قدرتمند در بسیاری از صنایع به ویژه بازی های رایانه ای و طراحی و خلق جلوه های ویژه در فیلم ها بسیار پرکاربرد است . این برنامه به شما این امکان را می دهد تا طرحها، اجسام و کاراکترهای سه بعدی و همچنین انیمیشن های زیبا و با کیفیت بسیار بالا را در مدت زمان کوتاهی خلق کنید.
نرم افزار ۳Ds Max محصول شرکت اتودسک ( Autodesk 3DS Max ) که در گذشته با نام های ۳D Studio و ۳D Studio Max شناخته میشد، یک برنامه گرافیک سه بعدی کامپیوتری برای ساخت انیمیشن های سه بعدی، مدل ها، بازی ها و تصاویر است. این نرم افزار توسط شرکت Autodesk Media and Entertainment توسعه یافته و تولید شده است. این نرم افزار دارای قابلیت های مدلسازی و یک ساختار پلاگین انعطاف پذیر است و می تواند روی پلتفرم Microsoft Windows استفاده شود. این برنامه همواره توسط توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای تجسمی معماری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای ایجاد افکت های سینمایی و پیش تجسم فیلم ها استفاده می شود. برای ابزارهای مدلسازی و انیمیشن، آخرین ورژن تری دی مکس همچنین شامل Shaderها (مانند انسداد محیطی و پراکندگی زیرسطحی)، شبیه سازی پویا، سیستم های ذرات، radiosity، ایجاد و رندر normal map، Global Illumination ، یک محیط کاربری قابل شخصی سازی و یک زبان برنامه نویسی مخصوص به خود است.
تری دی مکس، کاربرد گستردهای در مدلسازی کاراکترهای دیجیتالی و رندرینگ تصاویر با کیفیت بسیار بالا (نزدیک به واقعیت) دارد. علاوه بر این، اغلب مراحل انیمیشنسازی نیز در ۳D Max قابل اجرا هستند. به دلیل قابلیتها و ابزارهای قدرتمند این نرمافزار، بسیاری از استودیوهای حرفهای فیلمسازی و بازیسازی، بخشهای زیادی از فرآیند تولید خود را با به افراد حرفهای و مسلط بر تری دی مکس میسپارند.
ویژگی های نرم افزار تری دی مکس (۳D Max)
نرم افزار تری دی مکس در بازار حرفه ای طراحی معماری و شهرسازی و زمینه های دیگر مثل انیمیشن سازی، بازی سازی و… سال هاست که دارای جایگاه معتبری می باشد بدین جهت اگر در حوزه های ذکر شده بدنبال یادگیری یک نرم افزار قدرتمند و کاربردی هستید حتما سراغ نرم افزار تری دی مکس بروید.
نرم افزار تری دی مکس با وجود طیف وسیعی از ابزار ها و امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می دهد کمک می کند تا طرح مد نظر به نتیجه مورد انتظار برسد. از طرفی رندرهای تری دی مکس مورد تایید کار فرمایان بازار حرفه ای است که همین امر باعث محبوبیت این نرم افزار بین طراحان است.
زمانی که یک معمار پروژه را برای طراحی تحویل می گیرد بعد از کامل کردن کانسپت در ذهن و پیاده کردن آن در سطح فاز یک، نیاز دارد تا طرح را به مرحله تولید یعنی شبیه سازی طرح سه بعدی نزدیک نماید در این میان تر ی دی مکس به کمک طراح خواهد آمد تا با رعایت استاندارد های طراحی شامل حفظ تناسبات و زیبایی شناسی طرح را مرحله به مرحله کاملتر کند و نرم افزار تری دی مکس تبدیل به ابزاری در دستان معمار و … می شود تا به او کمک نماید آنچه در ذهنش نقش می بندد را پیاده سازی نماید.
مزیت های یادگیری نرم افزار تری دی مکس
جلوه های گرافیکی بسیار پیشرفت کرده است یک مثال بارز آن فیلم های سینمایی می باشد که جلوه های کامپیوتری و تصویری آب و تاب بسیاری به آن ها داده است. مخاطبان بسیاری را با توجه به جاذبههای فراوان جذب کرده است که این به معنای به وجود آمدن بازار کار بسیار در این حوزه می باشد پس بنابراین اگر بتوانیم چگونگی ایجاد این جلوه های بصری زیبا را فرا بگیریم می توانیم به یک بازار کار مطمئن و درآمد خوب بسیار امیدوار باشیم. یکی از مهمترین و کاربردی ترین نرم افزار های ایجاد جلوه های تصویری انیمیشن و ساخت انیمیشن بازی های کامپیوتری تری دی مکس می باشد.
بازار کار نرم افزار تری دی مکس
تری دی مکس در بسیاری از حوزهها از جمله بازی های کامپیوتری فیلم های سینمایی و انیمیشن ها کاربرد فراوان دارد و بازار کار آن به هیچ عنوان محدود به ایران نمی باشد شخصی که به تری دی مکس مسلط شود می تواند به صورت اینترنتی پروژه های کاری خارجی گرفته و درآمد زیادی داشته باشد و همچنین بسیاری از شرکت های فیلمسازی طراحی انیمیشن و همچنین تبلیغاتی در داخل کشور دستمزد های خوبی برای نیروی مسلط به تری دی مکس در نظر می گیرند.
عرصه های مهمی که از نرم افزار تری دی مکس استفاده می کنند:
- بازسازی
- انیمیشن
- جلوه های ویژه سینمایی
- تبلیغات
- گرافیک
- مجسمه سازی
- معماری
- طراحی صنعتی
- جواهر سازی
- غرفه سازی نمایشگاه
برای اینکه بتوانید در نرم افزار تری دی مکس رندر رئال و با کیفیت دریافت کنید لازم است تا پنل وی ری (Vray) را تنظیم نمایید.
اجزای رابط کاربری نرم افزار تری دی مکس
- User Account menu: منوی حساب کاربری
- Workspace selector: انتخابگر محیط کار
- Menu bar: نوار منو
- Main toolbar: نوار ابزار اصلی
- Ribbon: پنل ابزار
- Scene Explorer: جستجوگر صحنه
- Viewport Layouts: چینش پنجره نمایش
- Command panel: پنل دستورات
- Viewports: پنجرههای نمایش
- MAXScript Mini Listener: شنونده کد
- Status line and Prompt line: نوار اعلان و نوار وضعیت
- Isolate Selection toggle and Selection Lock toggle: کلید پنهان و قفل کردن اشیا
- Coordinate display: مختصات
- Animation and Time controls: گزینههای کنترل انیمیشن و زمان
- Viewport Navigation controls: کلیدهای تنظیم نما
- Projects toolbar: نوار ابزار پروژه
برخی اصطلاحات نرم افزار ۳DMAX:
متریال (مصالح): منظور این است که وقتی موضوعی را سه بعدی می کنید، بعد از آن به نرم افزار دستور بدهید که جنس مثلا دیوار ها از چه باشد (مثلا به دیوارهایش رنگ یا گچ یا کاغذ دیواری و … اضافه می کنید). اکثرا این متریال ها بصورت پیش فرض در خود تری دی مکس و وی ری وجود دارند. بعضی ها هم آنها را می سازند.
رندر (رندرینگ): وقتی یک شی را سه بعدی کردید و به آن متریال دادید و نهایتا نور برای آن قرار دادید، نوبت به آن می رسد که نرم افزار شروع به شبیه سازی نور و متریال کند (یعنی شی را به واقعیت نزدیک کند-و آن را تبدیل به عکس کند). در این مرحله، نرم افزار تمام بخش های نور و سایه، متریال، فرورفتگی ها، رنگ ها و … را محاسبه می کند تا یک تصویر یا انیمیشن کاملا طبیعی برای شما تولید کند. این مرحله وقت گیر است و در اینجاست که قدر یک کامپیوتر قدرتمند را خواهید فهمید.
مدلینگ (مدلسازی یا سه بعدی سازی): که به آن تری دی (۳D) هم می گویند، همان روند تبدیل یک تصویر دو بعدی به سه بعدی است. مثلا شما یک نقشه ساختمانی دارید، ابتدا به دیوار هایش ارتفاع می دهید،بعد شکل در و پنجره و سقف را می سازید، نهایتا با نرم افزار می توانید داخل اتاق ها را ببینید (یعنی یک نقشه دو بعدی را تبدیل به یک ساختمان کرده اید که سه بعدی است).
Solver لباس یکپارچه
به علاوه Cloth Modifier مربوط به Reactor، نرم افزار ۳ds Max دارای یک موتور شبیه ساز لباس یکپارچه است که به کاربر اجازه می دهد هر شیء سه بعدی را به لباس تبدیل کند یا از ابتدا به ساخت لباس بپردازد. Collision solving، سریع و دقیق است، حتی در شبیه سازی های پیچیده.
شبیه سازی محلی به هنرمندان اجازه می دهد در زمان حقیقی لباس را تنظیم کنند تا قبل از تنظیم کردن فریم های انیمیشن، یک وضع پوشش ابتدایی داشته باشند.
از شبیه سازی لباس می توان به همراه دیگر نیروهای پویای ۳ds Max مانند Space Warp استفاده کرد. چندین سیستم لباس مستقل را می توان با اشیا و نیروهای مربوط به خود متحرک کرد. داده های تغییرشکل لباس را می توان روی هارد ذخیره کرد تا بتوان تغییرات غیرمخرب انجام داد و عملکرد در زمان اجرا را بهبود بخشید.
مواد لازم برای یادگیری نرم افزار تری دی مکس !
برای یادگیری تری دی مکس به یک کامپیوتر با گرافیک و رم خوب نیاز داریم زیرا که نرم افزار تری دی مکس نرم افزار گرافیکی بوده و و درست و صحیح کار کردن آن نیازمند پشتیبانی قطعات سخت افزاری مناسب می باشد البته به یک سیستم صد در صد پیشرفته نیاز نداریم سیستمی که بتواند حداقل های نرم افزار تری دی مکس را اجرا کند برای ما مناسب خواهد بود.
نرمافزار تری دی مکس در صنعت تبلیغات
از این نرمافزار در زمینه ساخت برنامههای تبلیغاتی تلویزیونی مختلف به وفور استفاده میشود. به کمک تری دی مکس میتوان صحنههای گرافیکی و افکتهای متعددی را به برنامههای تبلیغاتی اضافه کرد. در ساخت بسیاری از برنامههای تبلیغاتی تلویزیونی که دارای واقعیت افزوده هستند، از تری دی مکس استفاده شده است.
تری دی مکس در صنعت سینما و تلویزیون
جلوههای ویژه گرافیکی مورد نیاز در فیلمهای سینمایی و یا سریالهای تلویزیونی که در کنار فعالیتهای واقعی وجود دارند، به کمک تری دی مکس قابل اجرا هستند. به طور مثال در فیلم مشهور آواتار از تری دی مکس برای تولید صحنههای بسیاری استفاده شده است.
از تری دی مکس برای ساخت انیمیشنها نیز استفاده میشود. امروزه برای مدلسازیهای سه بعدی کاراکترها و صحنههای انیمیشنهای محبوب و مشهور، از نرمافزار تری دی مکس به وفور استفاده میشود.
تری دی مکس در صنعت بازیهای ویدیویی
یکی از پرکابردترین استفادههای تری دی مکس را میتوان در صنعت بازیهای ویدیویی دانست. به کمک تری دی مکس بازیهای ویدیویی متعدد و جذابی با کیفیتهای بی نظیر طراحی و ساخته میشود. همچنین برای ساخت کاراکترهای بازیهای ویدیویی و مدلسازیهای سه بعدی نیز از تری دی مکس استفاده میشود. به دلیل ویژگیها و قابلیتهای متعددی که تری دی مکس از خود نشان داده است، هزینههای ساخت بسیاری از بازیهای ویدیویی و انیمیشنها کمتر از پیش شده است.
تری دی مکس در صنایع مختلف مهندسی
در رشتههای مختلف مهندسی، نرمافزارهای مخصوص با آن رشته برای مدلسازی وجود دارد، ولی تری دی مکس یکی از نرمافزارهایی است که در بسیاری از رشتههای مهندسی برای مدلسازی استفاده میشود و بهترین کیفیت را در هر رشته در اختیار افراد قرار میدهد. از این رشتهها میتوان به معماری، پزشکی، مکانیک، ماشینسازی، ساخت ابزارآلات صنعتی؛ ساخت ابزارآلات تخصصی و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که امروزه تری دی مکس طراحیهای مهندسی بسیاری را بهبود بخشیده و موجب موفقیت بیشتر آنها شده است.
در بخشهای مختلف صنعت معماری مانند ساختمانسازی، طراحی داخلی ساختمان و دکوراتیو منزل از تری دی مکس به صورت حرفهای استفاده میشود. از آن جایی که تری دی مکس دارای ویژگیها و قابلیتهای مختلفی است، در بین معماران طرفداران بسیاری دارد.
اشکال ابتدایی استاندارد در ۳DMAX
Box: یک منشور مستطیلی ایجاد می کند. یک نوع دیگر از Box که Cube نام دارد، طول، عرض و ارتفاع مکعب را با هم یکی می کند.
Cylinder: یک استوانه ایجاد می کند.
Torus: یک هلال یا حلقه با یک تقاطع دایره ای درست می کند که گاهی اوقات به آن دونات هم گفته می شود.
Teapot: یک قوری چای ایجاد می کند. به دلیل اینکه قوری چای یک شیء پارامتری است، کاربر می تواند انتخاب کند کدام قسمت از قوری را بعد از ایجاد کردن نشان دهد. قسمت های آن شامل بدنه، دستگیره، دهانه و در هستند.
Cone: مخروط های ایستاده یا وارونه ایجاد می کند.
Sphere: یک کره کامل، نیم کره یا تقسیمات دیگری از کره را ایجاد می کند.
Tube: لوله های گرد یا منشوری ایجاد می کند. Tube مانند Cylinder است که داخلش سوراخ دارد.
Pyramid: یک هرم با مبنای مربعی یا مستطیلی و پهلوهای مثلثی ایجاد می کند.
Plane: یک نوع شبکه چندضلعی تخت خاص ایجاد می کند که در زمان رندر می توان آن را به هر اندازه ای بزرگ کرد. کاربر می تواند عواملی برای بزرگ کردن اندازه یا تعداد بخش های آن یا هردو را تعیین کند. Modifierهایی مانند Displace را می توان به یک Plane اضافه کرد تا یک زمین تپه مانند را شبیه سازی کنند.
اشکال پیشرفته تر در ۳DMAX
Hedra: اشیایی از چند خانواده چهد وجهی ایجاد می کند.
ChamferBox: یک معکب با لبه های پخ دار یا گرد ایجاد می کند.
OilTank: یک استوانه با درپوش های برجسته ایجاد می کند.
Spindle: یک استوانه با درپوش های مخروطی ایجاد می کند.
Gengon: یک چندضلعی برجسته عادی با لبه های کناری گرد ایجاد می کند.
Prism: یک منشور سه طرفه با پهلوهای مستقل ایجاد می کند.
Torus Knot: با کشیدن منحنی های دوبعدی در صفحات عادی اطراف یک منحنی سه بعدی، یک تیوب پیچیده یا گره خورده ایجاد می کند. منحنی سه بعدی (که منحنی مبنا نامیده می شود) می تواند یک دایره یا یک تیوب گره خورده باشد می توان آن را از یک Object به یک سطح NURBS تبدیل کرد.
ChamferCyi: یک استوانه با لبه های پخ دار یا گرد ایجاد می کند.
Capsule: یک استوانه با درپوش های نیم کره ایجاد می کند.
L-Ex: یک شیء L شکل برجسته ایجاد می کند.
C-Ext: یک شیء C شکل برجسته ایجاد می کند.
Hose: یک شیء انعطاف پذیر مانند فنر ایجاد می کند.
V-Ray چیست به چه شکلی کار میکند
V-Ray یک موتور رندر می باشد و توسط دو برنامه نویس بلغاری به نام های Vladimir koylazov و Peter mitev در حدود سال ۱۹۹۷ توسعه یافت. بطور رسمی در سال ۲۰۰۱ سری آزمایشی آن همزمان با تاسیس شرکت Chaos Group کار خود را آغاز کرد.
ممکن است بعضی از افراد در مفهوم چند لغت دچار سردرگمی شوند به همین دلیل برای آشنایی بیشتر این افراد به توضیح این مفاهیم میپردازیم.
Rendering: پروسه ای که در آن محاسبهی کامپیوتر برای گرفتن تصویر از یک برنامهی سه بعدی انجام می گیرد. به طور ساده: تصویر= رندر
Engine: یک برنامه و پلاگینی می باشد که میتواند در داخل برنامه های ۳ بعدی به منظور انجام این محاسبات کامپیوتری نصب شود.
Plugin: در نرم افزارها، پلاگین عبارتست از نرم افزارهای جزئی که در داخل نرم افزارهای کل نصب میشوند و قابلیتهای ان را افزایش می دهد.
به عبارت دیگر V-Ray یک پلاگین می باشد که در انواع مختلفی از نرم افزارهای سه بعدی محاسبات الگوریتم ریاضی را انجام می دهد تا خروجی نهایی که همان تصویر می باشد را نتیجه دهد.
چرا V-Ray ؟
در این بخش لیستی از ویژگی های V-Ray که آن را در دنیای معماری در مقایسه با موتورهای رندر دیگر منحصر بفرد کرده است معرفی می شود.
- V-Ray یک پلت فرم مستقل می باشد و قابل دسترسی برای بسیاری از برنامه های سه بعدی میباشد.
- پارامترهای V-Ray در نرم افزارهای مختلف یکسان می باشد. برای مثال چنانچه یک نفر به دو برنامهی sketchup و ۳dmax آشنایی داشته باشد و آشنایی کامل به V-Ray برای نرم افزار ۳dmax داشته باشد براحتی می تواند V-Ray برای sketchup را نیز به کار ببرد، چون در حقیقت پارامترهای V-Ray در برنامه های مختلف تقریباً یکسان است.
- کیفیت تصاویر بدست آمده از V-Ray بتناسب زمان رندر آن ایده آل می باشد.
- V-Ray بطور مداوم در حال بروز رسانی است.
- از V-Ray بطور گستردهای استفاده می شود حتی در صنعت فیلم و تبلیغات.
- V-Ray از نورهای IES پشتیبانی می کند، که این نورها از جمله فاکتورهای مهم در تصاویر معماری می باشند.
V-Ray به خوبی با برنامه های سه بعدی یکپارچه شده است.
اسکلت ها و سینماتیک معکوس
با استفاده از با استفاده از ۳ds Max Bones، IK Solvers و ابزارهای Rigging که توسط داده های ضبط حرکت طراحی می شوند، می توان به کاراکترها اسکلت های اختصاصی داد.
تمام ابزارهای انیمیشن سازی نظیر Expressionها، اسکریپت ها، کنترلرهای لیست و نوشتن را می توان به همراه مجموعه ای از ابزارهای مخصوص استخوان ها استفاده کرد تا تجهیزاتی با ساختارهای مختلف و کنترل های اختصاصی ساخت تا انیماتورها تنها رابط های کاربری لازم برای متحرک سازی کاراکترهایشان را مشاهده کنند.
چهار پلاگین IK Solver به همراه ۳ds Max عرضه می شوند: history-independent solver، history-dependent solver، limb solver و spline IK solver. این Solverهای قدرتمند زمانِ مورد نیاز برای ایجاد انیمیشن های کاراکتری با کیفیت بالا را کاهش می دهند. پلاگین history-independent solver ترکیب نرمی بین انیمیشن IK و FK ایجاد می کند و از زوایای مقدم برای دادن کنترل بیشتر به انیماتورها روی موقعیت دهی استخوان های مورد نظر استفاده می کنند.
پلاگین history-dependent solver می تواند اندام های مشترک را حل کند و برای انیمیشن های ماشینی استفاده می شود. IK Limb یک Solver دو استخوانی سبک است که برای تعامل در زمان حقیقی بهینه شده است و برای کار کردن با دست یا پای یک کاراکتر، ایده آل است. پلاگین Spline IK Solver یک سیستم انیمیشن انعطاف پذیر با نقاطی را ارائه می کند که می توان آنها را در فضای سه بعدی حرکت داد. این پلاگین، انیمیشن سازی بهینه زنجیره های اسکلتی مانند ستون فقرات یا دُم کاراکتر را فراهم می کند و دارای کنترل های چرخش یا غلتش ساده است.