طراحی سایت- اصول طراحی UI/UX

طراحی سایت- اصول طراحی UI/UX

 

 

اصول طراحی سایت

 

طراحی UI مخفف «واسط کاربری» یا User Interface Design است؛ طراحی رابط کاربری، به طراحی زیبایی شناختی تمام عناصر بصری رابط کاربری یک محصول دیجیتال اشاره دارد و “UX” مخفف کلمه User Experience  یا «تجربه کاربر» است، تجربه کاربر از برنامه با نحوه تعامل آن‌ها با آن تعیین می شود.

 

طراحی UI مخفف «واسط کاربری» یا User Interface Design است؛ طراحی رابط کاربری، به طراحی زیبایی شناختی تمام عناصر بصری رابط کاربری یک محصول دیجیتال اشاره دارد؛ یعنی ارائه و تعامل محصول…

رابط کاربری (UI) نقطه ای است که در آن کاربران انسانی با یک کامپیوتر، وب سایت یا برنامه تعامل دارند؛ هدف از رابط کاربری مؤثر، آسان و شهودی کردن تجربه کاربر است که برای دریافت حداکثر نتیجه دلخواه، به حداقل تلاش کاربر نیاز دارد.

طراحی رابط کاربری UI چیست؟

منظور از رابط کاربری یا UI، چیدمان گرافیکی یک وبسایت یا اپلیکیشن است. رابط کاربری شامل دکمه‌هایی که کاربر روی آن‌ها کلیک می‌کند، متن‌هایی که کاربر می‌خواند، تصاویر، اسلایدرها، کادرهای ورود اطلاعات توسط کاربر، و تمامی عناصر دیگری است که کاربر با آن‌ها تعامل دارد.

چیدمان صفحه، ترانزیشن‌ها، انیمیشن‌ها و هر نوع عنصر بصری یا تعاملی دیگر در رابط کاربری، باید طراحی شود. به کسی که این عناصر و نحوه‌ی چیدمان آن‌ها در کنار یکدیگر برای ایجاد رابط کاربری یک وبسایت یا یک اپلیکیشن را طراحی می‌کند، طراح رابط کاربری می‌گویند.

این طراحان تصمیم می‌گیرند که از چه رنگ‌هایی برای عناصر مختلف رابط کاربری استفاده شود، ضخامت خطوط چقدر باشد و نوشته‌های رابط کاربری چه فونتی داشته باشند.

طراحی تجربه‌ی کاربری UX چیست؟

منظور از تجربه‌ی کاربری یا UX یک اپلیکیشن یا وبسایت این است که کاربران چگونه با آن وبسایت یا اپلیکیشن، تعامل برقرار می‌کنند. آیا تجربه‌ی کاربر در استفاده از وبسایت یا اپلیکیشن، روان و راحت یا سخت و گیج‌کننده است؟ آیا کار کردن با اپلیکیشن یا وبسایت این حس را در کاربر ایجاد می‌کند که کارهایش را به طور مؤثری انجام داده است یا حس مشکل در انجام کارها را در کاربر ایجاد می‌کند؟ به کسی که تجربه‌ی کاربری یک اپلیکیشن را طراحی می‌کند، طراح UX گفته می‌شود.

طراحان تجربه‌ی کاربری ساختار رابط کاربری و عملکردهای آن را تعیین می‌کنند. آن‌ها تعیین می‌کنند که رابط کاربری چگونه سازماندهی شود و چگونه عناصر مختلف آن، با هم دیگر ارتباط داشته باشند. وظیفه‌ی طراحان تجربه‌ی کاربری این است که تجربه‌ای لذت‌بخش و راحت از کار کردن با اپلیکیشن یا وبسایت، ایجاد کنند.

اهمیت استفاده از UI و UX

 

هر کسب‌ و‌ کاری اهدافی مانند رشد کردن و افزایش فروش را دارد. پیاده سازی UI و UX می‌ تواند تاثیر خیلی زیادی در رسیدن هر کسب‌ و‌ کاری به این اهداف داشته باشد. طراحی UI و UX ایجاد یک تجربه کاربری عالی را برای مشتری و یا مخاطبان‌ شما تضمین می‌ کند و این سبب افزایش رضایت مشتری می‌ شود.
امروزه همه به دنبال این هستند که به مشتریان خود جدید‌ترین فناوری‌ ها را ارائه دهند. برای انجام این کار شرکت‌ ها و صاحبان کسب‌ و کار تصمیم به استفاده از UI و UX گرفته‌ اند تا رضایت کاربران موبایل و وبسایت را بدست آورند. برای کسب‌ و کارهای کوچک و یا تازه تاسیس مانند استارتاپ‌ها، اهمیت استفاده از UI و UX بیشتر است چرا که به ماندگاری و شناخته شدن بهتر برند کمک می‌ کند.

 

 از چه ابزارهایی برای UI و UX استفاده می شود؟

 

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو موضوع متفاوت اما در عین حال مهم در حوزه طراحی سایت محسوب می‌ شوند. UI و UX در کنار هم بر روی سایت پیاده سازی می‌ شوند تا یک کاربر یک تجربه عالی در استفاده از سایت داشته باشد. مفهوم UI مربوط به ظاهر یک سایت یا اپلیکیشن است و هدفش ارائه یک محصول مناسب است که تمام موارد زیبایی شناختی در آن رعایت شده است. اما UX بر اولین برخورد کاربر با سایت یا یک محصول فیزیکی تمرکز دارد. هدف UX نشان دادن راحتی استفاده از سایت و اثر بخشی آن در تمام بخش‌ ها است.

 

تفاوت ابزارهای UI و UX

ابزارهای UI یا رابط کاربری به طراحان اجازه می‌ دهند تا بتوانند طرح اولیه و wirerfames (نمونه خام) های با کیفیت بالا بسازند. همچنین طراحان با این ابزارها می‌ توانند طرح‌ هایی را برای محصولات یا خدماتی که قابلیت اجرایی دارند، ارائه دهند. اگر طرحی وجود داشته باشد که قرار است عملکرد یک وبسایت یا برنامه را نشان دهد، این ابزارها نقش پیچ و مهره را در این طرح ایفا می‌ کنند.
در این سو ابزارهای UX یا تجربه کاربری، با هدف ارائه یک تجربه با کیفیت به کاربران مورد استفاده قرار می‌ گیرند. ابزار‌های UX برای طراحی معماری یا ساختاری که اطلاعات محصول را نمایش می‌ دهد و همچنین برای تجسم محتوای سایت و چگونگی تاثیر آن بر تجربه کاربر به کار برده می‌ شوند.

 

 

ui-ux

 

۱۰ مورد از بهترین نرم افزار های طراحی UI و UX

بعضی از مواردی که در این بخش معرفی خواهیم کرد، برای استفاده در فرآیند طراحی مناسب هستند و برخی از ابزارها هم با ویژگی‌ هایی که ارائه می‌ دهند، در طراحی‌ های UI و UX تاثیرگذار و مفید هستند.

۱. Sketch

محبوب‌ ترین نرم‌افزار برای طراحان رابط کاربری Sketch است. این نرم‌افزار رایگان نیست و برای داشتن آن باید هزینه‌ ای پرداخت کنید. استفاده از این نرم‌افزار بسیار آسان است و به شما اجازه می‌ دهد انواع سفارشی سازی‌ ها را بر روی طرح خود اعمال کنید. نرم‌افزار Sketch گزینه‌ های بسیاری را برای کار با متن، لایه‌ ها و انواع سیمبل‌ ها در اختیار شما گذاشته است. با این قابلیت‌ ها طراحان می‌ توانند نمونه‌ های اولیه با کیفیتی را ارائه دهند. علاوه بر اینها این نرم‌افزار دارای پلاگین یا افزونه‌ های مختلفی است که سبب افزایش عملکرد برنامه شده است و امکان ایجاد طرح در انواع مختلف را به طراح می‌ دهد. نرم‌افزارSketch توسط یک شرکت هلندی به نام Bohemian در سال ۲۰۱۰ ساخته شد. فایل و طرح‌ های ایجاد شده با این نرم‌افزار در فرمتی خاص با نام Sketch ذخیره می‎ شوند.

۲. Adobe Illustrator

ایلاستریتور از نرم‌افزارهای محبوب شرکت ادوب، یکی از بهترین نرم‌افزارها برای ساخت لوگو، آیکون و طرح‌ های مختلف است. به لطف داشتن ویژگی‌ های مهم، این نرم‌افزار به یک مرجع و استاندارد در طراحی UI تبدیل شده است. مانند نرم‌افزار Sketch با پرداخت مبلغی می‌ توانید این نرم‌افزار را در اختیار داشته باشید اما برخلاف Sketch هم در سیستم‌ عامل ویندوز و هم مک قابل استفاده است.

۳.Adobe XD

این نرم‌افزار هم ساخته شرکت ادوب است و از معدود نرم‌افزارهای طراحی UX است که امکان طراحی برداری را به طراح می‌ دهد. ادوب ایکس دی با قابلیت‌هایی که دارد به طراح اجازه می‌دهد رندرهای با کیفیتی را از طرح خود بگیرد. ادوب ایکس دی با استفاده از مباحث پایه‌ ای هندسه و معادلات ریاضی طرح‌ های بی عیب و نقصی را ایجاد می‌ کند همچنین به طراح اجازه می‌ دهد با طراحی قالب یک سایت، یک پیش‌ نمایش از سایت تکمیل شده نشان دهد.

 

۴.InVision Studio

InVision Studio یکی از ابزارهای جدید طراحی UX است که در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است. این نرم‌افزار در نسخه‌ های اولیه خود نوید وجود رابط‌ های تعاملی را به طراحان می‌ دهد. هدف شرکت سازنده این نرم‌افزار این است که یک فرآیند ساده و راحت برای ایجاد یک نمونه اولیه در اختیار کاربران خود قرار دهد. در این نرم‌افزار قادر هستید تا انیمیشن‌ ها و بردهای هنری مختلفی را ایجاد کنید و با این کار در وقت خود و تیم‌ تان صرفه جویی کنید.

۵.Figma

Figma یک نرم‌افزار طراحی رابط کاربری مبتنی بر فضای ابری است و نحوه عملکرد آن شبیه به Sketch است. در حوزه طراحی UI و UX یک تازه وارد محسوب می‌ شود اما با عملکرد خود ثابت کرده است که یک رقیب قدرتمند است. فیگما با ارائه طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ ها و قابلیت‌ ها به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای طراحی UI تبدیل شده است. یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های نرم‌افزار فیگما این است که به تیم شما اجازه می‌دهد طرح‌ ها و ایده‌ های خود را در سراسر جهان و در هر پلتفرمی به اشتراک بگذارد.

 

۶.Marvel

این نرم‌افزار با ارائه یک رابط کاربری ساده به طراحان اجازه ایجاد سریع انواع ایده و طرح را می دهد. تعجبی ندارد که Marvel امروزه یکی از نرم‌افزارهای محبوب برای طراحی است. مارول از یک روش منظم و آسان برای ساخت صفحات پشتیبانی می ‎‌کند. در آخر با استفاده از طیف وسیعی از ابزار‌ها، قادر هستید در یک پنل مدیریت پروژه، طرح‌ های خود را ادغام و به قسمت‌ های ساده‌ تری تبدیل کنید.

 

۷.Axure

از زمان ارائه این نرم‌افزار، Axure همیشه یکی از قابل توجه ترین نرم‌افزارهای ساخت یک نمونه خام در دسترس طراحان بوده است. Axure دارای قابلیت‌ های پیشرفته و ابزارهای ایجاد انیمیشن است. Axure RP این اجازه را به طراحان می‌ دهد که از بر روی مدل‌های فنی و پیچیده‌تر تمرکز کنند.

 

 ۸.Framer X

Framer X یک نرم‌افزار تازه وارد در حوزه طراحی است. با این حال حین ایجاد نمونه اولیه و یا ایجاد تعاملات مختلف، انعطاف پذیری بالایی برای طراحان ارائه می‌ دهد. علاوه‌ بر این‌ها، این نرم‌افزار مجموعه‌ بزرگی از انواع پلاگین‌ها را در فروشگاه‌ خود دارد، همچنین دارای یک جامعه قوی از طراحان است که در آنجا انواع تجهیزات و کیت‌های رابط‌ کاربری را در دسترس طراحان گذاشته‌ اند.

 

۹.Origami Studio

اگر در استفاده از ابزارهای طراحی UI و UX مبتدی هستید، Origami Sudio بهترین ابزار برای شما است. این نرم‌افزار شامل تمام قابلیت‌ هایی است که برای ساخت یک وبسایت یا اپلیکیشن فوق‌العاده نیاز است همچنین فقط برای سیستم‌ عامل مک ارائه شده است.

 

 ۱۰.Balsamiq

Balsamiq یکی دیگر از ابزارهای UI و UX است که نیازی به مهارت‌ های بالایی ندارد و کاملا مناسب کاربران مبتدی است. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌ دهد WireFrame های با Fidelity پایین را براحتی و سریع ایجاد کنید. Balsamiq در کنار سایر جنبه‌ ها، بیشتر بر محتوا و ساختار طرح تمرکز دارد.

 

مزایای شغل UI و UX دیزاینر چیست؟

سمت شغلی UI و UX دیزاینر هم برای افرادی مناسب است که دانش فنی دارند و هم آن‌هایی که تفکری خلاق از خود به نمایش می‌گذارند. این حرفه به شما اجازه می‌دهد به شکلی روزمره به بهبود دادن محصولاتی که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند مشغول شوید. اما این تنها دلایل ورود به دنیای طراحی UI و UX نیست:

  • تقاضای فراوان: UI و UX دیزاینر ها اکنون بیشتر از همیشه مورد تقاضا قرار گرفته‌اند و چشم‌انداز این حرفه واقعا عالی به نظر می‌رسد. خصوصا با درنظرگیری اینکه هر روز بی‌شمار اپلیکیشن و وب‌سایت جدید ساخته می‌شود. اگر مردم نتوانند از نحوه کار کردن با این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها سر در آورند، بسیاری از کسب‌وکارها رو به نابودی خواهند گذاشت.

 

  • حقوق بالا: در این حوزه شاید پایه حقوق بسیار خوب و فرصت‌های متعدد برای رشد هستیم.

 

  • مهارت‌های فنی: هرکسی که از انگیزه و تمایل کافی برای یادگیری مهارت‌های مورد نیاز UI و UX دیزاینر ها برخوردار باشد می‌تواند در این جهان بدرخشد.

 

  • مهارت‌های نرم: مهارت‌هایی مانند برقراری ارتباط موثر، مشارکت و انعطاف‌پذیری درست به اندازه مهارت‌های سخت اهمیت دارند. این خبری خوب برای آن دسته از افرادی‌ست که تغییر شغل داده و می‌توانند مهارت‌های به دست آمده از شغل قبلی را با خود به همراه آورند.

 

  • همدردی: این حوزه تماما راجع به کمک کردن به دیگران و حل مسائل مختلف به صورت روزمره است. اگر به دنبال شغلی می‌گردید که اجازه دهد تغییری ایجاد کنید، می‌توانید به سراغ سمت طراح UI و UX بروید.

آیا طراحی UX نیاز به دانش کدنویسی دارد؟

طراحی UX نیازمند هیچ‌گونه دانشی در برنامه‌نویسی نیست. با این حال خوب است که درکی کلی از زبان‌های مختلف مانند HTML و CSS داشته باشید. آگاهی از مفاهیم بنیادین کدنویسی باعث می‌شود به شکلی بهینه‌تر با توسعه‌دهندگان تعامل کنید و انتظاراتی واقع‌گرایانه‌تر از آن‌ها داشته باشید. از سوی دیگر، یادگیری کدنویسی به شما در آینده نیز کمک خواهد کرد، مثلا زمانی که تصمیم به تاسیس استارتاپی تازه می‌گیرید و باید چند نقش مختلف را به صورت همزمان عهده‌دار شوید.

 

وظایف و مسئولیت‌های شغلی طراح UI

  • تحقیق در رابطه با کاربران و جمع‌آوری داده‌های مرتبط با نیازهای آن‌ها
  • مشورت با اعضای تیم طراحی تجربه‌ی کاربری و تیم فنی طراحی وبسایت یا طراحی اپلیکیشن
  • طراحی گرافیکی عناصر رابط کاربری پروژه
  • استفاده از نقشه‌های سایت، فلوچارت‌های فرایند و استوری بردها برای به تصویر کشیدن و ارائه‌ی طراحی‌های خود
  • طراحی عناصر رابط کاربری
  • به تصویر کشیدن عملکردهای محصول و ایجاد موکاپ‌ها و پیش‌نمونه‌های رابط کاربری محصول
  • ارائه‌ی طراحی‌ها به تیم طراحی و جایگاه‌های شغلی بالادست در سازمان
  • بازبینی و اصلاح موکاپ‌ها بر اساس بازخوردهای کاربران
  • انطباق طراحی‌ها با هدف محصول و جامعه‌ی مخاطبان هدف
  • انجام تست‌های کاربری برای بازخورد گرفتن از کاربران در رابطه با طراحی رابط کاربری محصول
  • به‌روز بودن و مطلع بودن از جدیدترین موضوعات در حوزه‌ی طراحی رابط کاربری

وظایف و مسئولیت‌های شغلی طراح تجربه‌ی کاربری

  • شناخت ویژگی‌های محصول و روانشناسی کاربر
  • اجرای آزمون‌ قابل استفاده بودن و آزمون قابل فهم بودن و جمع‌آوری اطلاعات
  • انجام تحقیق کاربری، گردآوری داده‌های کاربران و ساخت پرسوناهای کاربری
  • تعریف یک مدل تعاملی صحیح و ارزیابی موفقیت آن
  • ساخت وایرفرم‌ها و نمونه‌های اولیه بر اساس نیازهای کاربران
  • پیدا کردن روش‌هایی خلاقانه برای حل مشکلات تجربه‌ی کاربری (مثل قابل استفاده بودن، قابل پیدا کردن و …)
  • همکاری با طراحان رابط کاربری برای به کارگیری طراحی‌های زیبا و جذاب در رابط کاربری محصول
  • تعامل با توسعه‌دهندگان محصول در رابطه با ایده‌های طراحی و پیش‌نمونه‌ها
  • به‌روز و مطلع بودن از محصولات رقبا و موضوعات مهم در حوزه‌ی طراحی تجربه کاربری
ما در آکادمی آنلاین قاسمی این امکان را فراهم نموده ایم تا با سبکی کاملا متفاوت و اصولی شما را از آغاز تا پایان دوره طراحی سایت- اصول طراحی UI/UX همراهی کنیم و موفقیت شما را در این درس شاهد باشیم.
UI/UX, web design, آموزش آنلاین طراحی سایت, آموزش حرفه ای طراحی سایت, اصول طراحی سایت, دوره های آنلاین طراحی سایت, دوره های کامل طراحی سایت, طراح تجربه کاربری, طراح رابط کاربری, طراحی UI, طراحی UX, طراحی سایت, طراحی سایت از پایه, فرانت اند
نوشتهٔ پیشین
طراحی سایت- نرم افزار فیگما Figma
نوشتهٔ بعدی
برنامه نویسی Android

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

You cannot copy content of this page

error: Content is protected !!