موشن گرافیک Motion-Graphic

 

 

 

موشن گرافیک

 

 

طراحی موشن گرافیک از جذاب‌ترین، کاربردی‌ترین و پردرآمدترین شغل‌های دنیاست. در ایران نیز بازار کار مناسبی برای موشن گرافی وجود دارد و افراد علاقه مند زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

 

موشن گرافیک چیست

موشن گرافیک ها در لیست جذاب ترین نوع تبلیغات اینستاگرامی قرار می‎گیرند. چرا که با متحرک سازی کاراکتر ها و صداگذاری روی آن به معرفی و انتقال مفاهیم می پردازد. به خاطرداشته باشید تبلیغاتی تاثیر گذار هستند که بر روی حافظه بصری و صوتی مخاطب کار کنند.

موشن گرافیک به زبان ساده، به معنای حرکت دادن طرح های گرافیکی و نقاشی ها است. بطور کلی می توان گفت که هر چیز گرافیکی که حرکت کند، یک موشن گرافیک است.

موشن گرافیک بخشی از یک انیمیشن و توصیفی از یک طراحی گرافیک به صورت پویانمایی است. موشن گرافیک بخش‌هایی از انیمیشن یا فیلم‌های دیجیتال است که حسی از حرکت یا چرخش را ایجاد می‌کنند و به طور معمول در پروژه‌های چندرسانه‌ای با ترکیب صداهای مختلف، بکار گرفته می‌شوند.  موشن گرافیک نوعی انیمیشن همراه با متن است و در بیشتر موارد، متن‌ها بخش اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

 

پس موشن گرافیک به معنی تصویر متحرک است که توسط نرم افزارهای گرافیکی ساخته می‌شود

خیلی ها بصورت حضوری یا حتی غیر حضوری و فریلنسر در ایران و سراسر جهان با رشته موشن گرافیک در حال کار کردن و خلق انواع ایده های تصویری هستند.
در این رشته داشتن ایده و سناریو برای متفاوت بودن حرف اول را می زند، در واقع صرفا یادگیری موشن گرافیک و ابزارها و نرم افزارهای آن کافی نیست و شخصی که وارد این رشته می شود باید خلاق و سناریو نویس خوبی باشد تا بتواند ایده های خود را به بهترین شکل پیاده سازی کند و گرنه به اپراتوری بیش تبدیل نخواهد شد !
که فقط دستورات کامپیوتری را اجرا می کند و هیچ ایده ایی را خودش ندارد. اینجا تفاوت طراحان خلاق مشخص خواهد شد.

 

کاربرد های موشن گرافیک 

 

  • تلویزیون
  • فیلم ها و سینما
  • تبلیغات
  • وب سایت ها
  • شبکه های اجتماعی
    و …

نمونه دیگری که از موشن گرافیگ استفاده می‌شود، طراحی لوگو به صورت متحرک است. این کار نیز با موشن گرافیک انجام شده و می‌تواند لوگو شما ر ا بسیار جذاب‌تر کند. سپس از آن در وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و … استفاده کنید.

انواع گرافیک متحرک چیست

 

۱) ویدئورئال

ویدئورئال به نوعی از موشن گرافی گفته می‌شود که در آن فیلم برداری در فضای واقعی انجام می‌شود و ماهیت اصلی آن برای گزارش اطلاعاتی خاصی است. در این نوع موشن از طرح گرافیکی استفاده نمی‌شود. اصلی‌ترین وظیفه بر عهده فیلم بردار، صدابردار و تدوین‌گر ویدیو است.

۲) ویدیو موشن

 

ویدیو موشن به عنوان ترکیبی از فیلم برداری و کارهای گرافیکی است. گاهی اوقات برخی از اطلاعات را نمی‌توان فیلم برداری کرده و به نمایش درآورد. از طرح‌های گرافیکی برای این بخش از اطلاعات در ویدیوهای واقعی استفاده می‌شود. به این صورت گرافیک باعث جذاب‌تر شده نمایش اطلاعات می‌شود.

۳) استاپ موشن

در این نوع موشن گرافیک از اشیای واقعی به صورتی عکس برداری می‌شود که با کنار هم قرار دادن تصاویر، ویدیو حاصل می‌شود. حرکت‌ها باید به صورت بسیار جزئی و مرحله مرحله باشند تا ترکیب آن‌ها حس حرکت را ایجاد کند.

۴) موشن گرافیک

همان‌طور که گفته شد موشن به معنای حرکت و پویایی است و موشن گرافیک به معنای طرح‌های گرافیک متحرک است که پیام را به نحو بهتری ارائه می‌دهد. تصاویر مورد استفاده در موشن گرافیک واقعی نبوده و با برنامه‌هایی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور ساخته می‌شوند. در موشن گرافیک، حرکت و صدا باعث جذابیت محتوا می‌شود.

اینفوموشن

در اینفوموشن‌ها از تکنیک‌های اینفوگرافیک  برای انتقال پیام استفاده می‌شود. نحوه استفاده از گرافیک و حرکت به صورتی است که تکنیک‌های اصلی اینفوگرافیک مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک

 

ابزارهای متنوعی برای تولید موشن گرافیک وجود دارند که می‌توانید کار با آن‌ها را آموزش دیده و در این حوزه فعالیت کنید.

نرم افزارهایی مانند Adobe After Effects، Adobe Premiere، Adobe Photoshop، Adobe Illustrator، Adobe Animate، Nuke، ۳DMAX، Houdini، Maya، Syntheyes از بهترین و کاربردی‌ترین گزینه‌ها در این زمینه هستند. علاوه بر موارد گفته شده پلاگین‌ها و ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید به صورت آنلاین یا آفلاین از آن‌ها استفاده کنید.

 

فتوشاپ از اولین و مهم‌ترین نرم افزارهایی است که افراد فعال در حوزه موشن گرافیک از آن استفاده می‌کنند. از این برنامه بیشتر برای تغییر سایز و برش عکس‌ها و همچنین طراحی ترکیب بندی‌های مختلف استفاده می‌شود. فتوشاپ ابزارها و فیلترهای متنوعی دارد که در این زمینه به شما کمک می‌کنند.

ایلاستریتور از دیگر نرم افزارهای کاربردی و مفید است که به کمک آن می‌توان موشن گرافیک طراحی کرد. در این نرم افزار طراحی به صورت وکتور انجام می‌شود. به کمک تصاویر وکتور، طراحی به سادگی امکان پذیر است و می‌توان آن‌ها را در برنامه‌های دیگری مانند افتر افکت نیز مورد استفاده قرار داد.

 

ما در آکادمی آنلاین قاسمی بهترین ها را برای شما آماده کرده ایم تا از شما یک گرافیست عالی بسازیم. درس به درس . نکته به نکته پا به پای شماییم.

 

سوالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که چرا باید به جای استفاده از اینفوگرافیک‌های ثابت و ارزان‌قیمت، از موشن گرافیک‌ها کمک بگیریم. جواب این سوال بسیار ساده است چراکه وجود سرویس‌های مختلف ویدیویی مانند یوتیوب، این نکته دریافت می‌شود که تمایل مخاطب به دیدن انیمیشن‌ها و فیلم‌ها بیشتر از تصاویر ثابت است. حتی یک بنر متحرک جذابیت بیشتری نسبت به بنرهای ثابت خواهد داشت.

 

 

چرا موشن گرافیک ضروری است؟

موشن دیزاین یا موشن گرافیک بین دیجیتال مارکترها بسیار رواج دارد اما این سوال مطرح می‌شود که چرا باید به فیلم‌های آموزشی یا تبلیغاتی خود، موشن گرافیک اضافه کنیم. بر اساس مطالعات انجام شده، در حدود ۶۶ درصد افراد، فیلم‌های آموزشی را نسبت به سایر شکل‌های محتوایی ترجیح می‌دهند. از آن‌جایی که نمی‌توان به راحتی تنها با ارائه فیلم‌های آموزشی، کسب و کار را از میان رقبا متمایز کرد، باید به دنبال راهی بود که توجه مخاطب را از سایر ویدیوهای آموزشی به ویدیوهای کسب و کار خود جلب کنیم.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین، بدون صدا پخش می‌شوند و در نتیجه، اگر یک تصویر یا لوگوی متحرک داشته باشید، به احتمال زیاد، مخاطب بر روی محتوای شما صبر می‌کند و وقت بیشتری را به دیدن آن اختصاص می‌دهد.

 

وجه تمایز موشن گرافیک با دیگر محتواهای ویدیویی

 

  • داشتن یک سناریو جذاب
    زمان نوشتن سناریو باید دقت کنید که متن نوشته شده تاثیرگذاری لازم را روی مخاطب داشته باشد.
  • طراحی کاراکترهای جذاب و المان های مناسب
    در زمان طراحی کارکترها باید دقت کنید کارکتر ها با سناریو و هدف تطابق داشته باشد و طوری باشد که مخاطب جذب زیبایی ویدیو شود.

    • صداگذاری مناسب
      انتخاب نریشن، نریتور و موزیک یکی از عناصر خیلی مهم است که به روایت موشن گرافیک کمک می کند.
    • توجه به پرسونای مخاطب
      طراحی موشن گرافیک بر اساس نیاز و علایق مخاطب.
    • خلاصه و مفید بودن
      در زمان کم پیام را به درستی به مخاطب انتقال دهد.

 

مهم‌ترین کاربردهای موشن گرافیک :

 

  • اشتراک اطلاعات

بهترین، ساده‌ترین و موثرترین راه برای انتقال اطلاعات به افراد دیگر، موشن گرافیگ است. از آنجایی که در این روش از صدا و حرکت تصاویر برای انتقال پیام استفاده می‌شود، اشتراک گذاری راحت‌تر شده و مخاطب به راحتی و سادگی مفهوم را درک می‌کند.

  • نمایش عنوان فیلم

قطعاً همه ما دیده‌ایم که هنگام شروع فیلم، عنوان فیلم به چه صورت نمایش داده می‌شود. این کار به طور کامل با موشن گرافیک انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود توجه مخاطب بیشتر جلب شده و با دقت بیشتری فیلم را تماشا کند. سایر عناوین مشابه نیز با این روش نمایش داده می‌شوند.

  • طراحی ویدیوهای توصیفی

یکی از جذابیت‌های موشن گرافیک طراحی ویدئوهایی توصیفی یا آموزشی است. تا به حال پیش آمده محصولی را خریداری کرده باشید و از نحوه استفاده از آن آگاه نباشید؟ طراحی موشن گرافیک در این زمینه بسیار عالی و کاربردی است. از این ویدیوها برای انجام بازاریابی اینترنتی نیز استفاده می‌شود.

  • طراحی لوگوی گرافیکی

طراحی لوگو به صورت گرافیکی به جای لوگوهای ثابت باعث جلب توجه بیشتر مخاطب می‌شود. این کار باعث جذابیت بیشتر سایت شده و کاربران را بیشتر در سایت درگیر می‌کند.

  • بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال در حوزه‌های بسیار متنوعی مانند وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، سئو و … استفاده می‌شود. در تمام موارد گفته شده برای تأثیر گذاری بیشتر می‌توانید از موشن گرافیک استفاده کنید.

  • طراحی پست‌های شبکه‌های اجتماعی

امروزه افراد بیشتری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و اگر به دنبال جذب مخاطب بیشتر هستید، نباید از این فضا غافل شوید. انواع مختلفی از اخبار، ویدیوهای سرگرمی، آموزشی و اطلاعات مختلف در این فضا منتشر می‌شود. از موشن گرافیک برای تمام موارد گفته شده استفاده می‌شود، زیرا جذابیت بالایی داشته و مورد توجه افراد بیشتری قرار می‌گیرد.

  • موشن گرافیک و برند سازی

در یک استراتژی بازاریابی محتوا از شکل‌های مختلف محتوا استفاده می‌شود. در این میان افراد بیشتر از خواندن متن و دیدن تصاویر و به مشاهده ویدیو علاقه دارند. از آنجایی که موشن گر افیک از بهترین راه‌ها برای انتقال اطلاعات است، در برندسازی نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

با گسترش اینترنت و استفاده روز افزون از فضای مجازی، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بسیار بزرگی از موشن گرافیک برای برند سازی و تبلیغات استفاده می‌کنند. این ابزار برای معرفی برند به مخاطب و افزایش آگاهی گزینه‌ای بسیار عالی با ویژگی‌های منحصر به فرد است.

 

motiongraphi

 

تاثیر  رنگ ها در موشن گرافیک

 

هر طراحی، خصوصا طراح موشن گرافیک، باید درکی قوی از نظریه رنگ داشته باشد. شما باید روان شناسی ای که پشت نظریه رنگ وجود دارد را بفهمید.
اینکه بدانید رنگ ها چگونه حالت ها و احساسات مختلف در بینندگان را تحت تاثیر قرارمیدهند، در اینجا بسیار مهم است. شما باید ایده ها و احساساتتان را از طریق رنگ ها بیان کنید.
رنگ ها برای انتقال انواع احساسات مورد استفاده قرار میگیرند . مثلا :

قدرت

خشم

سکون

غم

شادی

هیجان

و…

همه این سوال ها میتوانند پالت رنگ طرح شما را تعیین کنند.

برای مثال، اگر شما در حال ساخت یک Motion Graphic درباره پاییز هستید،
بندرت آبی،خاکستری و سفید را انتخاب خواهید کرد. این رنگ ها موجب میشوند تا زمستان بنظر برسد.

 

 

مسیر ساخت موشن گرافیک

تهیه سناریو

اولین گام در تهیه فیلم‌های آموزشی، تهیه یک سناریو است. برای سناریوی موشن‌گرافیک باید موارد زیر را تعیین کنید.

  • طرح کلی ویدیو: چه پیام‌ها و استدلا‌ل‌های مهمی در فیلم گنجانده می‌شوند و به چه ترتیبی ارائه خواهند شد.
  • متن گوینده: زمانی را در نظر بگیرید تا گوینده متن با نوشته‌ای ساختاربندی شده روبرو باشد و بداند که قصد انتقال چه پیامی را دارید.

تهیه استوری برد

به هنگام ساخت فیلم‌های آموزشی،‌ داشتن یک استوری‌برد بسیار ضروری است. به بیان دیگر، استوری‌برد و موشن‌گرافیک باید به شکلی یکپارچه با یکدیگر در تعامل باشند تا بتوانند به شکلی مناسب،‌ داستان شما را روایت کنند.

برای ساخت استوری‌برد به راحتی می‌توانید از نرم‌افزار پاورپوینت کمک بگیرید.( برای آموزش نرم افزار پاورپوینت به دسته بندی نرم افزار های آفیس بروید) تنها باید مطمئن شوید که تمامی سکانس‌ها با بیشترین جزئیات عناصر گرافیکی در آن لحاظ شده باشند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هر متن را کلمه کلیدی که باید در لحظات مهم نمایش داده شوند.
  • هر آیکون یا تصویری که برای توضیح مفهوم مورد استفاده قرار بگیرد.
  • شرح یک انیمیشن به هنگام گذر از حالتی به حالت دیگر

به یاد داشته باشید که این استوری‌برد باید نمای مناسبی از نتایج مورد انتظار شما ارائه و  شما را در برنامه‌ریزی برای طراحی و محتوا یاری کند.

طراحی تمامی عناصر بصری و خلق یک طرح کلی

در این زمان باید از قوه خلاقیت خود استفاده و المان‌هایی را طراحی کنید که قرار است در مرحله بعد به انیمیشن تبدیل شوند. برای این کار نیز می‌توانید از طراحان گرافیک کمک بگیرید. گرافیست‌ها حتی اگر از قبل، تجربه‌ای در رابطه با موشن گرافیک نداشته باشند اما در پیشرفت پروژه نقش مهمی خواهند داشت. عناصری که باید در این مراحله طراحی کنید در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • لوگو
  • اینفوگرافیک یا نمودار
  • محتوای متنی
  • شخصیت‌ها

اگر این موشن گرافیک را برای شخص یا شرکت دیگری طراحی می‌کنید، فرمت خروجی مورد نظر آن‌ها را جویا شوید چراکه در این موارد ممکن است کارکاکترهای طراحی شده یا کل پروژه را برای گروه دیگری ارسال کنید. بنابراین، فرمت فایل‌های مورد استفاده باید در هریک از پروژه‌ها یکسان باشد.

کار با انیمیشن‌ها

این بخش از جمله مراحل تخصصی ساخت موشن گرافیک به شمار می‌آید و در این مرحله‌ است که طراحی‌های شما شروع به حرکت می‌کنند. برای شروع کار بهتر است از طراحی‌های ساده کمک بگیرید و متن‌ها و عکس‌هایی ساده را به فایل‌های ویدیویی اضافه کنید.

 

اضافه کردن موسیقی پس‌زمینه

به هنگام طراحی یا بعد از آن و زمانی که ساخت موشن‌گرافیک به اتمام رسید،‌ موسیقی مناسبی را برای ویدیو خود انتخاب کنید یا این‌که در بخش‌هایی از موشن‌گرافیک خود،‌ صداهایی را اضافه کنید. به طور مثال، رفت و آمد شخصیت‌ها با صدایی همراه باشد. در ادامه، المان‌های صوتی مورد نیاز را بیان می‌کنیم تا با بکارگیری آن‌ها، فیلم آموزشی شما جلوه بهتری داشته باشد.

صداگذاری: ضبط صدای گوینده باید هماهنگ با نوع موشن‌گرافیک باشد یعنی اگر ویدیویی با ریتم کند دارید، خوانش متن نیز باید کند باشد و برعکس.

موسیقی پس‌زمینه:‌ موسیقی انتخابی برای پس‌زمینه نیز می‌تواند علاوه بر صدای گوینده، انتقال حسی مناسب را بر عهده داشته باشد.

اگر برای ساخت موشن‌گرافیک از نرم‌افزارهایی مثل افترافکت استفاده می‌کنید، با توجه به سنگین بودن این نرم‌افزار، ممکن است ویرایش موسیقی در آن قدری دشوار باشد. به همین دلیل این امکان وجود دارد که بعد از تهیه خروجی، موسیقی را در نرم‌افزارهای دیگری مانند پریمیر یا کمتازیا یا adobe audition به آن اضافه کنید.

اضافه کردن زیرنویس

در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین، ویدیوها به صورت بی‌صدا پخش می‌شوند و به همین دلیل، نکته مهمی که در ساخت فیلم‌های آموزشی مطرح می‌شود، اضافه کردن زیرنویس به فیلم آموزشی است. البته لزومی ندارد که زیرنویس به طور دقیق با گفته‌های داخل متن یکسان باشد بلکه اگر مجبور به اضافه کردن زیرنویس‌های طولانی باشید، این امکان وجود دارد که با کوتاه کردن جملات،‌ خوانایی زیرنویس‌ها را بهبود بدهید.

تهیه خروجی با فرمت مناسب

گام آخر در ساخت موشن گرافیک این است که خروجی با فرمت مناسب تهیه کنید. در این مرحله می‌دانید که ویژگی‌های یک موشن گرافیک چیست و تمامی طراحی‌های شما به یک فایل قابل پخش با حجم و کیفیت مناسب تبدیل خواهد شد. البته پیش‌تر نیز گفته شد که نوع فرمت خروجی باید پیش از اتمام کار با کارفرما هماهنگ شده باشد.

طرح های پیچیده با cinema 4d

به عنوان مثال، ایجاد طرح های سه بعدی پیچیده در داخل افترافکت می تواند بسیار وقت گیر انجام باشد تنها به این خاطر که افترافکت توانایی کارهای پیچیده ی سه بعدی را ندارد.
عناصر سه بعدی  هر روزه تعاملات بیشتر و بیشتری با موشن گرافیک برقرار می کنند مثل ویدیوی کوتاه برای شبکه ی خبر یا یک لوگوی انیمیشنی.
با داشتن CINEMA 4D و تجربه در یک برنامه ی سه بعدی، از شما  طراحی قدرتمند خواهد ساخت که توانایی انجام هر پروژه ای چه دو بعدی و یا سه بعدی را دارد.

موشن گرافیک چیست
ما در آکادمی آنلاین قاسمی این امکان را فراهم نموده ایم تا با سبکی کاملا متفاوت و اصولی شما را از آغاز تا پایان دوره موشن گرافیک Motion-Graphic همراهی کنیم و موفقیت شما را در این درس شاهد باشیم.
motion graphic, motiongraphic, آموزش آنلاین موشن گرافیک, آموزش افترافکت, آموزش پریمیر, موشن گرافیک, موشن گرافیک با افتر افکت, موشن گرافیک با پریمیر
نوشتهٔ پیشین
ساخت انیمیشن
نوشتهٔ بعدی
نرم افزار Flash-Player

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

You cannot copy content of this page

error: Content is protected !!