برنامه نویسی ASP.NET

 

 

ASP.NET

 

ای‌اس‌پی‌دات‌نت (به انگلیسی: ASP.NET ) یک چارچوب کاربردی Web است که توسط شرکت مایکروسافت عرضه گردیده تا برنامه نویسان بتوانند برای ساخت سایت‌های وب (website) و برنامه‌های تحت وب (Web applications)پویا و سرویس‌های وب (Web services)پویا وسرویس‌های Web XML از آن استفاده کنند.

 

این کلمه سه حرفی از عبارت Active Server Page سررشته گرفته است. البته باید گفت asp.net یک زبان برنامه نویسی نیست و در واقع تکنولوژی توسعه وب رایگان است که از net. برای ساخت اپلیکیشن وب و وبسایت استفاده می کند.

زبان برنامه نویسی asp از تکنولوژی های مایکروسافت استفاده کرده و زبان اسکریبپت نویسی است که درون IIS اجرا می شود.ASP.NET نسل جدید ASP است. ملزومات اجرای IIS داشتن ویندوز Nt 0.4 و نسخه های بعد از آن است. جهت اجرای PWS نیاز به داشتن ویندوز ۹۵ به بعد هستید. PWS نسخه ای کوچک تر اما کامل IIS است. این سرویس در ویندوز ۹۵ به بعد قرار داده شده است.

ChiliASP تکنولوژی است که asp را بدون نیاز به سیستم عامل های ویندوز اجرا می کند.

InstantASP تکنولوژی دیگری است که ASP را بدون ویندوز اجرا می کند.

 

زبان های مورد استفاده ASP.NET چیست؟

شما می توانید با استفاده از HTML, CSS, and JavaScript,… در قسمت کلاینت و زبانهای  C# یا F# یا Visual Basic در قسمت سرور، ASP.NET بنویسید.

ASP.NET سکوی .NET را با ابزارها و کتابخانه ها به طور خاص برای ساختن برنامه های وب گسترش می دهد.

ASP.NET چیست

موارد استفاده و کاربرد ASP.NET؟

  • برنامه نویسان برای ساخت سایت‌ها و برنامه‌های وب پویا وسرویس‌های وب پویا وسرویس‌های Web XML از آن استفاده می کنند.
  • بیشتر شرکت های و سازمان های بزرگ برای نرم افزارهای تحت وب خود از آن استفاده می کنند.
  • برای پرس و جوهای پویا با بانک اطلاعاتی و نمایش آن بر روی وب سایت ها کاربرد دارد.
  • برای سفارشی سازی صفحات وب استفاده می شود.

 

تفاوت ASP و ASP.Net چیست؟

 

 ASP مخفف کلمه Active Server Pages است و یک محصول منحصر به فرد برای شرکت مایکروسافت به حساب می آید، این تکنولوژی برنامه نویسی اکنون منسوخ شده است و جای خود را به ASP.NET داده است.

ASP.NET از زبان های برنامه نویسی بسیاری پشتیبانی می کند و مجموعه عظیمی از کنترل های کاربر، کامپوننت های مبتنی بر XML و احراز هویت یکپارچه را نیز دارد.

صفحات ASP.NET دارای پسوند aspx. است و معمولا با زبانهای (C# (C sharp یا (VB (Visual Basic نوشته می شوند. کنترل های کاربر در ASP.NET می تواند با زبان های برنامه نویسی مختلفی مانند ++C و جاوا نوشته شوند.

هنگامی که مرورگر یک فایل ASP.NET را درخواست کرد، موتور ASP شروع به خواندن فایل می کند، آن را کامپایل و سپس اسکریپت های درون فایل را اجرا می کند، و در نهایت نتیجه را به صورت HTML به مرورگر بر می گرداند.

 

 مدلهای مختلف Asp که آن ها را پشتیبانی می کند:

  • Classic ASP
  • ASP.NET Web Pages
  • ASP.NET Web Forms
  • ASP.NET MVC
  • ASP.NET API
  • ASP.NET Core

 

مدل Classic ASP

در سال ۱۹۹۸ میلادی Active Server Pages که به ASP کلاسیک مشهور است، به عنوان اولین زبان برنامه نویسی سمت سرور مایکروسافت معرفی شد. کدها معمولا با وی بی اسکریپ VBScript نوشته می شود و دارای پسوند .asp هستند. ASP تکنولوژی است که به اسکریپت های داخل WebPage اجازه می دهد تا سمت سرور اجرا شوند.

 

مدل ASP.NET Web Page

WebPageها ساده ترین مدل برای ساخت وب سایت های ASP.NET (ای اس پی دات نت) هستند. این تکنولوژی کنترل کامل و روش ساده ای را برای ترکیب HTML , CSS , JavaScript و کدهای سرور فراهم می کند. از صفحات مجزا تشکیل شده است. این مدل شبیه به PHP و ASP کلاسیک است. WebPageها با استفاده از helper هایی از قبیل پایگاه داده، ویدئو، گرافیک، شبکه های اجتماعی و غیره، به سادگی قابل توسعه هستند.

 

مدل ASP.NET Web Form

وب فرم یکی از سه مدل برنامه نویسی برای ایجاد وب سایت های ASP.NET و برنامه های کاربردی وب می باشد. دو مدل برنامه نویسی دیگر عبارتند از WebPage و (MVC (Model View Controler

وب فرم یک مدل برنامه ای رویداد محور است که معمولا برنامه نویسان توسط ویژوال استودیو این نوع مدل را برای برنامه نویسی خود انتخاب می کنند. WebForm، قدیمی ترین مدل برنامه نویسی ASP.NET است. این فرم ها صفحات وب مبتنی بر رویدادی هستند که با استفاده از ترکیب HTML، کنترل های سرور، و کدهای سمت سرور نوشته می شوند. روی سرور کامپایل و اجرا می شوند، و نتیجه این اجرا صفحات HTML ای است که صفحات وب را نمایش می دهد. همچنین شامل صدها کنترل و کامپوننت متفاوت وب است تا وب سایت هایی با دسترسی به داده را ایجاد نماید.

 

مدل ASP.NET MVC

MVC یک الگوی طراحی استاندارد است که بیشتر برنامه نویسان به این نوع مدل متمایل می شوند. MVC چارچوبی برای ایجاد برنامه های کاربردی وب با استفاده از طراحی (MVC (Model View Controller است. MVC مخفف مدل، نما، کنترلر است. چارچوب ASP.NET MVC جایگزینی برای فرم های قدیمی ASP.NET Web است. مدلی جهت برنامه نویسی ۳ لایه (کاربر،کنترل،داده) که برنامه نویسی سمت سرور را نظم و امنیت بیشتری می بخشد.

Model هسته برنامه کاربردی را نمایش می دهد.

Model قسمتی از برنامه است که منطق برنامه را مدیریت می کند. “مدل” بخشی از معماری MVC است که وظیفه پیاده سازی منطقی داده ها را برعهده دارد. اغلب در این بخش کدهایی برای ساخت و بازیابی اطلاعات قرار داده میشود. به عبارت ساده تر امکان ارتباط بین نرم افزار و پایگاه داده را بخش مدل فراهم می کند. به عنوان مثال در قسمت مدل کدهایی برای بازیابی اطلاعات، انجام عملیات و سپس ارسال مجدد اطلاعات به پایگاه داده SQL Server نوشته می شود.

View داده ها را نمایش می دهد.

View یا نما قسمتی از برنامه است که نمایش داده ها را مدیریت می کند. “نما” نمایش دهنده رابط کاربری نرم افزار است. به طور معمول اطلاعات این قسمت از داده های مدل ساخته میشود. به عنوان مثال در بخشی از برنامه ممکن است اطلاعات جدولی را بخواهید تغییر دهید یا منویی را باز کنید. این بخش ها در قسمت نما نمایش داده می شوند. این بخش نمای بیرونی نرم افزار را تشکیل میدهد. اغلب Viewها از روی داده های model ساخته می شوند.

Controller ورودی ها را مدیریت می کند.

کنترلر قسمتی از برنامه است که تعامل با کاربر را مدیریت می کند. نوعا controller داده ها را از یک view می خواند، ورودی کاربر را کنترل می کند، و داده های ورودی را به model می فرستد

 

 

زبان برنامه نویسی asp.net چیست

مزایای استفاده از ASP.NET

 

  • به دلیل اینکه ASP.NET یک تکنولوژی سمت سرور است، کدها قبل از اینکه در مرورگر وب نمایش داده شود در سرور ویندوز کامپایل می شود. بنابراین برنامه های آن سریعتر از اسکریپت های تفسیر شده اجرا می شود.
  • Asp.Net یک چارچوب مستقل از زبان است به این معنی که شما می توانید هر زبان برنامه نویسی (C#, F# , VB) را انتخاب کنید که به بهترین وجه مناسب برنامه شما باشد.
  • نوع داده مشخص شده زبان مشترک در همه برنامه های دات نت مشابه هستند، بنابراین هنگام فراخوانی متدهای دات نت تبدیل نوع از C++, C# به VB یا زبانهای دیگر نیاز ندارد.
  • Asp.Net ، پشتیبانی کاملی برای XML, CSS و دیگر استانداردهای وب جدید ارائه می دهد.
  • معرفی view state در نگهداری خودکار وضعیت کنترلها بین رویدادهای postbacks کمک می کند.
  • با پیکربندی داخلی اطلاعات ، استقرار ASP.NET آسان است و نیازی به ثبت مولفه نیست زیرا پیکربندی داخلی است.
  • توسعه ساده تر و آسانتری برای نگهداری با مدلهای برنامه نویسی سمت سرور و مبتنی بر event دارد.
  • Asp.Net تعداد خط کدهای مورد نیاز برای توسعه برنامه های بزرگ را کاهش می دهد.
  • با تایید اعتبار داخلی ویندوز و پیکربندی هر برنامه، برنامه شما امن است.
  • Asp.Net با بارگزاری سریع داده، کامپایل در لحظه، بهینه سازی محلی و سرویس های caching عملکرد بهتری را ارائه می دهد.

 

تفاوت زبان asp با زبان asp.net چیست 

 

تا به اینجا دانستید که asp.net چیست، حالا وقت آن است که به تفاوت های زبان ASP و ASP.net بپردازیم.

مورد اول: در پاسخ asp چیست بایستی گفت به عنوان یک تکنولوژی تحت وب برای توسعه و ایجاد محتوای دینامیک یاد می شود که مبتنی بر یکی از زبانهای اسکریپتی مانند Vb Script یا Java Script می باشد. (زبان های اسکریپتی نمونه های کوچک شده و ضعیف تری از زبان های اصلی و پایه ای خود می باشند. Vb Script از Visual Basic و Java Script از زبان Java مشتق شده است). بنابراین همانطور که مشاهده می شود قدرت asp در اندازه ی قدرت و توانایی این دو زبان اسکریپتی خلاصه می شود.

اما در تعریف زبان asp.net چیست بایستی گفت زبان برنامه نویسی asp.net بر پایه ی تکنولوژی .Net مایکروسافت ایجاد شده که بر این اساس کلیه ی زبان هایی که با این پلاتفرم دات نت سازگار هستند می توانند در ایجاد صفحات داینامیک Asp.net مورد استفاده قرار گیرند. زبان هایی مانند #C ، جاوا ، Visual Basic و … . همانطور که مشخص است، قدرت این زبان ها (مخصوصا #C) با نمونه های اسکریپتی قابل مقایسه نیست و از قدرت و انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است.

مورد دوم: در تکنولوژی asp.net به طور کلی صفحه بندی صفحات از کد نویسی جداست و کاملا از دو لایه ی مختلف تشکیل شده است. بدین ترتیب برنامه نویس قادر خواهد بود از یک شمای طراحی یا یک تکه کد در پروژه های مختلف بارها و بارها بدون کمترین تداخل و نیاز به تغییر و سازگاری استفاده کند که این بزرگترین برتری این تکنولوژی بر Asp کلاسیک می باشد که درآن برنامه نویس هر بار مجبور است میزان زیادی کد را به صورت دستی بنویسد.

برای محیط دات نت هم محیط های ویرایش و توسعه ای زیادی وجود دارد که قدرتمندترین و معروف ترین آنها Visual Studio .Net می باشد که تا حد زیادی نیاز به کد نویسی دستی را از طریق رابط کاربری قوی خود برطرف می سازد. اما متاسفانه برای asp محیط اختصاصی خاصی وجود ندارد و از محیط هایی مانند فرانت پیج یا دریم ویور در بیشتر موارد استفاده می گردد.

 

مورد سوم: پسوند فایل های asp به صورت asp. و پسوند فایل های Asp.Net به صورت aspx. می باشد.

مورد چهارم: در زبان asp.net به خاطر بهره مندی برنامه نویس از کتابخانه قدرتمند Net. ، تقریبا هر کاری ممکن است و نیازی به استفاده از کامپوننتهای اضافی در بیشتر مواقع وجود ندارد. برخلاف Asp که برای هر فعالیت خاص، به یک بسته یا component خاص نیاز دارد. برای مثال برای ارسال ایمیل حتما باید بسته ی نرم افزاری مورد استفاده ی برنامه نویس در سرور هم نصب باشد در غیر اینصورت استفاده از آن امکان پذیر نخواهد بود.

 

کاربرد asp.net چیست؟

 

  • به صورت پویا هر محتوای وبی را اضافه ، تغییر یا ویرایش می کند .
  • به پرس و جوهای کاربر یا داده های موجود در فرم ها پاسخ دهد.
  • به پایگاه داده یا داده ها دسترسی داشته و نتایج را به مرور گر باز می گرداند.
  • صفحات وب را سفارشی کرده تا برای کاربران مفید باشد.
  • مزیت استفاده از ASP به جای CGI,PERL سادگی و سرعت بالای آن به دلیل عدم استفاده از کلاس ها است.
  • دارا بودن امنیت ، چرا که کدهای ASP از طریق مرورگر قابل مشاهده نیستند.
  • برنامه نویسی با ASP می تواند ترافیک شبکه را نیز کاهش دهد.

تفاوت بین ASP.NET 3.5 و ASP.NET 4.0:

 

چارچوب .NET نسخه های ۳.۵ و ۴ دو نسخه از چارچوب .NET مایکروسافت می باشند. مایکروسافت همیشه برنامه های کاربردی و چارچوب های گوناگونی را برای توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر برنامه های کاربردی ارائه می نماید. چارچوب .NET مایکروسافت در واقع چارچوبی است که برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده است. در سال ۲۰۰۷ چارچوب .NET نسخه ی ۳.۵ را ارائه داد که شامل ویژگی هایی است که نسخه های ۳.۰ و ۲.۰ فاقد این ویژگی ها هستند. چارچوب .NET نسخه ۴.۰ را در آوریل ۲۰۱۰ ارائه نمود.

 

  • در ASP.NET 3.5 ، داده های سمت سرویس گیرنده را نمی توان بطور مستقیم مورد دسترسی قرار داد. داده های سمت سرویس گیرنده را تنها می توان با استفاده از روش های صفحه ی مدیر اسکریپت مورد دسترسی قرار داد.
  • در ASP.NET 3.5، دو  برچسب meta را می توان مورد استفاده قرار داد. یکی  بعنوان کلمات کلیدی و دیگری  بعنوان توضیحات برای ضبط کلمات کلیدی و توضیحات برای اهداف SEO.
  • در ASP.NET 3.5 ویژگی EnableViewState را نمیتوان جهت استفاده ی  ViewState در سطح کنترل مورد استفاده قرار داد. بلکه آن ویژگی، اساسا در سطح صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار پیش فرض آن True می باشد و دو مقدار True و False را می پذیرد.
  • در ASP.NET3.5 ، ویژگی ClientID برای یافتن Client ID تولید شده ی  پویا استفاده می شود.

  • در ASP.NET 3.5 روش () RedirectPermanent  در دسترس نمی باشد. روش تغییر مسیر کمتر از روش RedirectPermanent کارا می باشد.
  • Cache خروجی در ASP.NET 3.5 دارای محدودیت است، محتوای تولید شده همیشه بایستی در حافظه ذخیره شود که متعاقبا بر روی سرور ترافیک سنگینی را ایجاد می نماید.

 

ما در آکادمی آنلاین قاسمی این امکان را فراهم نموده ایم تا با سبکی کاملا متفاوت و اصولی شما را از آغاز تا پایان دوره برنامه نویسی ASP.NET همراهی کنیم و موفقیت شما را در این درس شاهد باشیم.
ASP.NET, آموزش asp.net, آموزش آنلاین برنامه نویسی, آموزش آنلاین کدنویسی, برنامه نویسی دات نت
نوشتهٔ پیشین
برنامه نویسی با VisualBasic
نوشتهٔ بعدی
برنامه نویسی با C

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

You cannot copy content of this page

error: Content is protected !!