مفاهیم اولیه و پایه ویندوز

 

اگر عاشق یادگیری مفاهیم اولیه ویندوز هستید ، اگر آموزش ویندوز و کامپیوتر را به تازگی شروع کرده اید ، اگر به دنبال یک آموزش بی نظیر،

درس به درس، نکته به نکته و کاملا متفاوت می گردید ، آموزش های آکادمی آنلاین قاسمی بهترین ، برای شماست.

مجموعه آموزش های ICDL و ویندوز و آفیس ما کامل ترین و  ریز ترین نکات را داراست که شما را از پایه تا پیشرفته در این دوره مهم همراهی میکند.

 

همانطور که می دانید ویندوز یک سیستم عامل کاملا به روز و مهم برای کار با کامپیوتر و سخت افزار است . سیستم عامل ارتباط بین کاربر و سخت افزار را فراهم میکند تا ما بتوانیم دستوراتمان را به سیستم بدهیم و در نهایت از سیستم خروجی های دلخواهمان را بگیریم .

در بین همین مسیر به ظاهر ساده ، نکات بسیار بسیار تخصصی نهفته است  و جا را برای تدریس مفاهیم بسیار ارزشمند و موثر برای یادگیری بهتر و حرفه ای ویندوز باز میکند .

در زیر ما برخی از این تعاریف را قرار داده ایم ، گرچه تعاریف اولیه ویندوز هیچ کدام محدود به یک خط و یک پاراگراف نیست و ما در پکیج های جامع خود بسیار دقیق تر به مفاهیم ویندوز و ICDL  پرداخته ایم.

 

ICDL مخفف عبارت International Computer Driving Licence (گواهینامه بین المللی کامپیوتر) است و نشان دهنده توانایی فرد در مهارت های هفت گانه کامپیوتری می باشد. از آنجاییکه که امروزه اکثر امور اداری با استفاده از علوم رایانه انجام می پذیرد و رایانه عضوی جداناپذیر از تکنولوژی روز می باشد، یادگیری این دوره و مهارت های آن از اهمیت بالایی برخودار است. 

 

اساساً دوره ICDL  دارای دو پارت آموزشی می باشد .

پارت اول ICDL سطح یک نام دارد که شامل تمام مفاهیم پایه و اولیه ویندوز کار با ویندوز و تمام تنظیمات اصلی ویندوز ، همچنین آموزش کار با اینترنت است .

پارت دوم نیز آموزش ۴ نرم افزار اداری مهم آفیس شامل WORDEXCELACCESS  و POWERPOINT  می باشد .

در انتهای دوره نمونه سوالات آزمون فنی و حرفه ای را قرارداده ایم تا شما عزیزانی که قصد دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای یا بنیاد ICDL  را دارید ، با تمامی سوالات تئوری و عملی فنی و حرفه ای آشنا شوید و بتوانید بالاترین نمره را در آزمون فنی و خرفه ای اخذ کنید .

 

دانش آموزان، اساتید، مربیان، کارشناسان، کارمندان، دانشجویان و تمامی افرادی که خواهان استفاده از کامپیوتر شخصی خود می باشند، همگی جز مخاطبان دوره ارزشمند ICDL می باشند .

 

سرفصل های مهارت های هفتگانه ICDL :

  1. مفاهیم پایه فناوری اطاعات(مبانی)

  2. سیستم عامل(ویندوز)

  3. اطلاعات و ارتباطات(اینترنت)

  4. استفاده از واژه پرداز(Word)

  5. استفاده از صفحه گسترده(Excel)

  6. استفاده از ارائه مطلب(PowerPoint)

  7. استفاده از بانکهای اطلاعاتی(Access)

 

مفاهیم ابتدایی در فناوری اطلاعات (IT)
  • این بخش شامل مفاهیم پایه و اساسی برای کار با سخت افزار و نرم افزار رایانه می باشد.
 ویندوز (Windows)
  • در مهارت ویندوز می توان از رایانه و سیستم عامل به درستی استفاده کرد و تنظیمات اصلی دلخواه خود را در ویندوز انجام داد. همچنین لازم به ذکر است که با کسب مهارت در این زمینه می توان فایل های کامپیوتری از جمله کپی، حذف و …. را مدیریت کرد.
اطلاعات و ارتباطات (Internet)
  • می توان گفت که در این روزگار تمامی افراد از اینترنت استفاده می کنند اما این دلیل نمی شود که تمامی افراد از مهارت ها و مفاهیم پایه اینترنت آگاهی داشته باشند. در واقع اینترنت قابلیت‌ های جدید و متنوعی دارد که باید با مباحث پایه و اصلی‌ آن آشنا شد و آن ها را یاد گرفت. از جمله این مباحث می توان به شاخص های امنیتی اینترنت، روش های جستجو، مسیریابی ها ، انواع شبکه  و قوانین هر کدام، ساختن پست الکترونیک یا همان ایمیل، آشنایی با مرورگر وب و … اشاره کرد.
  • آشنایی با ویندوز(Windows):

یادگیری مبانی ویندوز به شما امکان می‌ دهد تا به‌ طور مؤثر از سیستم عامل ویندوز استفاده کنید. از مدیریت فایل‌ ها و پوشه‌ ها، نصب و حذف برنامه‌ ها تا تنظیمات پایه‌ ای ویندوز، شما با عملکرد سیستم عامل آشنا می شوید.

  • استفاده از اینترنت(Internet):

یادگیری مهارت‌ های اینترنتی به شما این امکان را می‌ دهد که از جستجوها، مرور وب‌ سایت‌ ها، ارسال و دریافت ایمیل‌ ها و مطالبات شبکه به‌ خوبی استفاده کنید. این مهارت به شما اجازه می‌ دهد تا با جهان دیجیتال به بهترین شکل ارتباط برقرار کنید.

 

انسان همواره درصدد یافتن راهی برای آسان کردن کارهای سخت بوده است و به همین دلیل در طول تاریخ، ابزارها و ماشین متفاوتی را ساخته است.

هر کدام از این ابزارها  و ماشین ها نقش زیادی در پیشرفت و رفاه بشر به عهده داشته اند. زمانی به کارگیری چرتکه توسط چینی ها در امر محاسبات تحول بزرگی محسوب می شد. پاسکال ریاضی دان فرانسوی اولین دانشمندی بود که ماشین حساب مکانیکی را اختراع کرد و به دنبال آن ماشین حسابهای پیشرفته تری ساخته شد.

در سال ۱۸۲۲ میلادی چارلز بابیج انگلیسی که بیشتر مردم او را به عنوان پدر علم رایانه می شناسند، اولین ایده ماشین های محاسبه خودکار را مطرح کرد. اولین رایانه محاسباتی  توسط هاروارد ایکن در دانشگاه هاروارد و با کمک مالی و فنی شرکت IBM در سال ۱۹۴۴تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت. و تا به امروز که سرعت رشد علم و فناوری هر روز از روز قبل بیشتر می شود هنوز انسان درصدد راهی است که کارهای پیچیده خود را آسانتر بکند. در این بین کامپیوتر در عصر حاضر یکی از پر کاربرد ترین وسایل در پیشبرد اهداف علمی است.

 

 

آموزش ویندوز

تعریف رایانه

 

برای آشنایی با مفاهیم پایه کامپیوتر اولین قدم این است که بدانید کامپیوتر چیست؟ هرکسی ممکن است تعریف کامپیوتر را به شکلی که با آن کار می کند بیان نماید. اما بطر کلی رایانه (Computer) دستگاهی دارای حافظه و قابل برنامه ریزی است ، که قادر است عملیات ریاضی و منطقی را با سرعت بالا انجام داده و نتیجه را ارایه نمایید. به عبارت دیگر کامپیوتر دستگاهی است که بتواند سه عمل زیر را انجام دهد.

  •  دریافت داده
  • پردازش داده
  •  اعلام نتیجه پردازش (اطلاعات)

 

سیستم رایانه ای

سیستم رایانه ای نوعی سیستم است که در آن داده ها از طریق ورودی به سیستم وارد شده و  پس از پردازش، حاصل پردازش داده ها که اطلاعات نامیده می شود  از طریق خروجی در دسترس کاربر قرار می گیرد.

 

داده  Data 

مجموعه ورودی هایی هستند که سیستم روی آن پردازش انجام می دهد تا نتیجه مورد نظرحاصل شود. مثلا مشخصات کارمندان در یک سیستم حقوق و دستمزد، نوعی داده است.

 

پردازش   process  

مجموعه اعمالی که به روی داده ها انجام می گیرد تا هدف سیستم بدست آید ، پردازش (process) نامیده می شود. پردازش میتواند به صورت های زیر باشد. :

  • بسیار ساده( مانند :جمع کردن دو داده)
  • پیچیده (مانند : محاسبه حقوق کارمندان)
  • بسیار پیچیده (مانند: تحلیل عکس های ماهواره ای هواشناسی)

 

اطلاعات information 

حاصل پردازش داده ها را اطلاعات (information) می گوییم. به عبارت ساده تر خروجی یک سیستم رایانه ای اطلاعات محسوب می شود.  مثلا در سیستم حقوق و دستمزد ، فیش حقوقی کارمندان ، اطلاعات محسوب می شود.

 

 

سخت افزار کامپیوتر  Computer Hardware

 

به کلیه ی اجزای فیزیکی  و قابل لمس رایانه، سخت افزار کامپیوتر یا Computer Hardware گفته می شود. سخت افزار رایانه مجموعه ای از قطعات  الکترونیکی و مکانیکی است. که انواع مختلف سخت افزار و عملکرد هر کدام از آنها و جزییات بیشتر راجع به آن ها همگی در دوره آموزش آنلاین ویندوز و ICDL –  آکادمی آنلاین قاسمی موجود است .

 

سخت افزار کامپیوتر  Computer Hardware

نرم افزار  Software 

به کلیه برنامه ها و دستور العمل هایی که برای  ارتباط با رایانه  و استفاده از آن به کار می رود نرم افزار یا به عبارتی  software گفته می شود. رایانه یک ماشین الکترونیکی-مکانیکی است که به تنهایی قادر به انجام هیچ عملی نیست. و فقط بوسیله ی دستور العمل ها و فرمان هایی که انسان به آن می دهد کار می کند. نرم افزار رایانه از لحاظ فیزیکی قابل لمس و مشاهده نیست. هر نرم افزار به منظور کار مشخصی ساخته می شود. مثلا نرم افزار فتوشاپ توسط افرادی که در آن زمینه گرافیکی فعالیت می کنند، ساخته و استفاده می شود. از این نرم افزارهای گرافیکی، طراحان و گرافیست ها برای ایجاد تصاویر گرافیکی بهره می گیرند.

 

نرم افزار گرافیکی فتوشاپ (Photoshop)

 

خوب است بدانید که خود نرم افزار ها به دو دسته تقسیم می شوند. نرم افزار های سیستمی و نرم افزار های کاربردی

 

نرم افزار های کاربردی :

نرم افزار هایی هستند که برای کاربرد و هدفی خاص و مشخص ساخته شده اند  کاربران کامپیوتر برای رفع نیاز های خاص خود از آن ها استفاده می کنند . همانند نرم افزار  Photoshop  و یا نرم افزار اتوکد AutoCAD که جهت ترسیم نقشه از آن استفاده می گردد. یا KM PLAYER که برای نمایش فایلهای صوتی و تصویری است . پس فتوشاپ ساخته شد تا برای ما ویرایش عکس انجام دهد . این یعنی فتوشاپ نرم افزاری کاربردی است.

 

نرم افزار های سیستمی :

نرم افزار هایی هستند که برای بهره برداری از سخت افزار و سایر نرم افزارها بکار گرفته می شوند. دو نمونه مهم از نرم افزار های سیستمی، سیستم عامل و مترجم می باشد.

سیستم عامل یا OPERATING SYSTEMS یکی از مهم ترین برنامه های سیستمی است که مدیریت کامپیوتر و دستگاه های جانبی آن را به عهده دارد. همانند سیستم عامل Dos ، Windows ، Unix ، Novel … که خود انواع مختلفی دارند و البته این را بدانید که مباحث مربوط به سیستم عامل آنقدر گسترده و عمیق است که در دانشگاه و رشته مهندسی نرم افزار سیستم عامل یک درس بسیار مهم و تخصصی می باشد .

مترجم یا Compiler  نرم افزاری است که برنامه های نوشته شده توسط برنامه نویسان را که به یکی از زبان های برنامه نویسی نوشته شده است، به زبان قابل فهم کامپیوتر که زبان ماشین نامیده می شود ، تبدیل می نماید.

 

برخی از سر فصل های توضیح داده شده در پکیج آموزش کامل ویندوز و ICDL :

( البته ما سعی کرده ایم با ویندوز های مختلفی ، پارت اول آموزش ICDL  را تدریس کنیم ولی اساس و پایه تمام ویندوز ها ویندوز ۷ می باشد که برای آزمون های فنی و حرفه ای نیز مورد سوال است . در ویندوز های دیگر فقط شمای خروجی آیکن ها و ظاهر ویندوز متفاوت است و این تفاوت های گرافیکی هر ویندوز با دیگری، تاثیری در عملکرد گزینه ها و تنظیمات ندارد .)

آشنایی با محیط کار Windows

نمایش آیکن های اصلی روی Desktop

آشنایی با پنجره ی This pc

آشنایی با اجزای پنجره ی This pc

مدیریت پنجره ها

مرتب سازی پنجره ها

خاموش کردن کامپیوتر

منوی Start

باز کردن برنامه ها از منوی Start

نحوه ی باز کردن نرم افزار یادداشت و استفاده از آن

نحوه ی باز کردن Wordpad

ایجاد یک فایل متنی با نرم افزار Wordpad

ذخیره ی یک فایل متنی

قرار دادن آیکن برنامه در منوی Start

قرار دادن آیکن برنامه در نوار وظیفه

ظرفیت درایو یا پارتیشن

تغییر نام فایل ها (Rename)

حذف (Delete) و بازیابی (Restore) فایل ها

آشنایی با پوشه ها

مدیریت پوشه ها

مدیریت و انتقال فایل یا پوشه

کپی و انتقال اطلاعات از دیسک سخت به Flash

کپی اطلاعات از CD به Desktop

عکس گرفتن از پنجره ی فعال

توضیحات کامل Paint

اندازه ی فایل ها و پوشه ها

تغییر نحوه ی نمایش فایل ها و پوشه ها

انتخاب فایل و پوشه های همجوار و غیر همجوار

مخفی (Hidden) کردن فایل ها و پوشه ها

از حالت مخفی (Hidden) خارج کردن فایل ها و پوشه ها

اصول جستجو در Windows

نحوه چیدمان آیکن های Desktop

نحوه تغییر اندازه آیکن های Desktop

نحوه مرتب سازی آیکن ها

نمایش ندادن آیکن های صفحه Desktop

تغییر تصویر زمینه Desktop

نحوه انتخاب محافظ صفحه ی نمایش

نحوه تنظیمات وضوح صفحه نمایش

نحوه تغییر تاریخ و زمان کامپیوتر

نحوه تنظیم ولوم سیستم

نحوه ی نمایش آیکن های Control Panel

توضیح مفصل و کامل پنجره control panel

روش اضافه نمودن زبان به سیستم عامل

آشنایی با تنظیمات User Account

ایجاد یک محیط کاری جدید

خروج از محیط کاری

تغییر سایز آیکن های منوی Start

 

 

تاریخچه سیستم عامل :

 

سیستم عامل ها از همان شروع تا به الان پیشرفت های زیادی نموده اند. تاریخچه آن ها به چند نسل تقسیم شده اند، هر نسل هم به مسیر زمانی اختصاصی خاصی را در بهر می گیرد.

 

نسل اول (دهه ۱۹۴۰ تا اوایل دهه ۱۹۵۰) : هنگامی که سیستم ها در اول دهه ۱۹۴۰ شناخته شد بدون هیچ سیستم عامل ایجاد شدند. تمام برنامه نویسی ها به شکل ثابت با زبان ماشین صورت گرفت و معمولا از وصل سیم ها در پلاگ بوردها (جز سخت افزار کامپیوتر است) برای کنترل عملکردهای مشخصه ماشین استفاده می گردد. در طول مسیر نسل ها، کامپیوترها اغلب برای حل مسایل ریاضی استفاده می شود و سیستم های عامل اغلب مورد نیاز نیستند.

نسل دوم (دهه ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۵) :  اولین سیستم عامل در اولای دهه ۱۹۵۰ معرفی گردید. سیستم عامل نسل دوم به نام GMOS شناخته گردید و توسط شرکت جنرال موتورز برای یکی از ماشین های IBM تولید گردید. سیستم عامل در دهه ۱۹۵۰، سیستم های پردازش جریان های تک دسته ای نامیده گردید، زیرا اطلاعات به روش گروهی ذخیره شد. این گونه ماشین ها، پردازنده مرکزی (mainframe) ساخته و به وسیله تکنسین در فضاهای بزرگ ویژه کامپیوترها استفاده شدند. ماشین ها قیمت های زیادی داشتند، فقط آژانس های دولتی یا شرکت های بزرگ مهارت ساخت آن ها را داشتند. بعدها در دهه ۱۹۶۰ توانایی اشتراک زمانی (time-sharing) معرفی گردید و در دهه ۱۹۷۰ باعث تغییر زیادی در تاریخ سیستم های عامل شد. اشتراک زمانی (به معنی اشتراک گذاشتن منابع مختلف رایانه بین چندین کاربر با چند برنامه ای و چند وظیفگی بود)  این همان قابلیت چند کاربره بودن (multi-user) می باشد.

 نسل سوم در دهه (۱۹۶۵تا ۱۹۸۰) :  کارشناسان سیستم عامل توانایی این را داشتند که سیستم چند برنامه ای را پیشرفت دهند که در آن یک برنامه کامپیوتری مهارت داشت تا در یک مرحله چندین کار را انجام دهد.  معرفی چند برنامه ای نقش به سزایی در توسعه سیستم عامل ، اعمال نمود زیرا یک پردازنده سی پی یو (CPU) قابلیت این را دارد که در حال عملیات مشغول به کار باشند. سیستم عامل ها از قابلیت چند کاربره بودن حمایت نمی کردند.  پیشرفت دیگری رشد در نسل سوم ، مینی کامپیوترها افزایش زیادی در کامپیوترها شروع شد.

 

به صورت خلاصه :

 

پنج نسل اصلی رایانه‌ای عبارتند از:

 

شماره نسل و شرح
۱ نسل اولدوره نسل اول: ۱۹۴۶-۱۹۵۹. بر پایه لوله خلاء.
۲ نسل دومدوره نسل دوم: ۱۹۵۹-۱۹۶۵. بر پایه ترانزیستور.
۳ نسل سومدوره نسل سوم: ۱۹۶۵-۱۹۷۱. بر پایه مدار یکپارچه.
۴ نسل چهارمدوره نسل چهارم: ۱۹۷۱-۱۹۸۰. بر پایه میکروپردازنده VLSI.
۵ نسل پنجم

دوره نسل پنجم: ۱۹۸۰ به بعد. بر پایه میکروپردازنده ULSI.

 

نسل اول کامپیوتر – لامپ خلاء (۱۹۴۰ – ۱۹۵۶)

 

نسل اول کامپیوترها با استفاده از لامپ خلاء کار می‎کردند و وزن آنها به بیش از ۳۰ تن می‎رسید. کامپیوترهای اولیه به خاطر استفاده از لامپ خلاء بسیار حجیم بودند و به همین خاطر فضایی بسیار زیادی در حدود یک ساختمان یا یک اتاق بزرگ را اشغال می کردند (مساحتی بیش از ۹۰۰۰ متر مربع). این کامپیوترها مصرف انرژی بسیار بالایی داشتند. آنها دارای سرعت پایین در محاسبات بودند و حدود ۵۰۰۰ جمع و ۳۵۰ ضرب را در ۱ ثانیه انجام می دادند.

مشخصات کلی کامپیوترهای نسل اول:

  1. سرعت عمل آنها حدود یک هزارم ثانیه بود.
  2. حافظه آنها حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه بود.
  3. دارای کاربردهای ویژه تک منظوره (Single Task) بودند.
  4. کلیه برنامه ها به زیبان ماشین یعنی صفر و یک نوشته می شد.
  5. در این نسل از لامپ خلاء و رله به عنوان حافظه استفاده می شد.
  6. هزینه ساخت و تعمیر و نگهداری زیاد

از معروفترین کامپیوترهای این دوره می توان به کامپیوترهای UNIVAC، EDVAC، ENIAC، ABC اشاره کرد.

First Generation

 

نسل دوم کامپیوتر – ترانزیستور (۱۹۵۶ – ۱۹۶۳)

 

کامپیوترهای نسل دوم در اوایل دهه ۶۰ میلادی ابداع شدند. با ساخته شدن ترانزیسترها و ورود آنها به بازار و استفاده از ترانزیستور در کامپیوترها به جای لامپ خلاء باعث تغییرات عمده‎ای در کامپیوترها شد. اختراع ترانزیسترها کامپیوترهای جدید را کوچکتر، سبکتر و قابل اعتمادتر از قبل کرد و در عین حال مصرف برق کامپیوترها به مقدار زیادی کاهش پیدا کرد.

کامپیوترهای نسل دوم اولین کامپیوترهای بودند که به غیر از دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی، در شرکتهای خصوصی و دولتی جهت انجام امور غیر علمی به کار گرفته شدند. از آن زمان‎ کامپیوتر به عنوان یک ابزار پردازش و مدیریت داده ها در سطح بسیار وسیع در کشورهای مختلف جهان به کار گرفته شد.

اولین کامپیوتری که به ایران وارد شد از نسل دوم و مدل IBM1620 بود و از این کامپیوتر برای سرشماری سال ۱۳۴۵ استفاده شد.

 

مشخصات کلی کامپیوترهای نسل دوم:

  1. از ترانزیستور در آنها استفاده شد.
  2. سرعت محاسبات آنها در حدود یک میلیونم ثانیه بود
  3. حافظه های کمکی نیز در این نسل به وجود آمدند.
  4. دارای کاربردهای عمومی یا همه منظوره بودند.
  5. زبان های برنامه نویسی نها فوق العاده آسان بودند.
  6. دارای حجم بسیار کمتری نسبت به نسل اول بودند.
  7. از حلقه های کوچک مغناطیسی به عنوان حافظه در آنها، استفاده می شد.
  8. هزینه ساخت کمتر و تعمیر و نگهداری آسانتر نسبت به نسل اول

از ماشین های معروف این نسل می توان به IBM 1401، IBM1620، IB7000 را نام برد.

 

نسل دوم

نسل سوم کامپیوترها – مدار مجتمع (IC) (1964 – ۱۹۷۱)

 

در سال ۱۹۶۰ اولین کامپیوتر نسل سوم به بازار آمد. تفاوت اصلی این نسل با نسل قبلی خود استفاده از مدار مجتمع (Integrated Circuits) بود که از آنها به جای ترانزیستور استفاده می‎شد. استفاده از مدار مجتمع در کامپیوترها باعث شد که اندازه آنها کوچکتر شود، سرعت کارکرد آنها بالاتر برود و از نظر برق مصرفی و هزینه به صرفه تر بود. این موضوع باعث شد تا همه بتوانند از کامپیوترها استفاده کنند. از اولین کامپیوترهای این نسل می توان به IBM 360 اشاره کرد.

مشخصات کلی کامپیوترهای نسل سوم:

 

  1. سازگاری بیشتر با سخت‎افزار
  2. پیشرفت در زبان‎های برنامه نویسی و به کارگیری زبان های سطح بالا
  3. استفاده از روش های پردازش مستقیم
  4. اجرای همزمان چند برنامه با هم (Multi Tasking)
  5. مصرف انرژی بسیار کمتر و تعمیر و نگهداری ساده تر نسبت به نسل قبل
  6. حجم کم و حافظه زیاد
  7. سرعت پردازش اطلاعات بالاتر
  8. قدرت ارتباط با راه دور
  9. استفاده از دستگاه های جانبی(Peripheral Devices)

از معروف ترین کامپیوتر های این نسل می‎توان به کامپیوتر های IBM-360 و IBM-370 اشاره کرد.

 

 

نسل سوم

نسل چهارم کامپیوترها – ریز پردازنده‎ها (VSLI) (1972 – ۲۰۱۰)

 

نسل چهارم کامپیوترها در دهه ۷۰ میلادی وارد بازار شدند. واژه VSLI (Very Large Scale Integration) به معنی ادقام در مقیاس بسیار بزرگ است که می‎توان آن را با عنوان مدارات مجتمع پیچیده یا ریزپردازنده هم بیان کرد. با تولید ریز پردازنده‎ ها  و استفاده از آنها در کامپیوترها باعث شد تا کامپیوترها کم حجم‎تر و سریعتر از کامپیوترهای نسل قبلی خودشان باشند. در نسل چهارم از حافظه‎ های نمیه هادی، میکروپروسسورها، سیستم های محاوره‎ای، پردازش مستقیم و شبکه ‎های کامپیوتری استفاده می‎شد.

 

مشخصات کلی کامپیوترهای نسل چهارم:

  1. استفاده از Chip
  2. حافظه ی بسیار بالا
  3. سرعت اجرایی بیش از ۸۰ میلیون دستور در ثانیه
  4. حجم بسیار کم و قیمت بسیار پایین و توان مصرفی کم
  5. سازگاری کامل سخت افزاری و نرم افزاری

نسل پنجم کامپیوترها – کامپیوترهای هوشمند (۲۰۱۰ – تا به الان)

 

ایده ساخت این نوع از کامپیوترها در اوایل دهه ‎ی ۸۰ میلادی مطرح شد. این کامپیوترها براساس تکنیک های هوش مصنوعی کار می‎کنند و به همین سبب امکان تصمیم گیری (خفیف) و یادگیری را دارند. نتیجه به وجود آمدن و استفاده از این کامپیوترها ساخت ربات‎ها بود.

 

robots

 

وظایف سیستم عامل :

سیستم عامل عملکردهای متفاوتی انجام می دهند :  آن ها منابع منطقی مثل فایل ها و منابع فیزیکی همانند دستگاه های سخت افزاری رایانه را مدیریت و کنترل می کند. و به عبارتی دیگر وظیفه سیستم عامل یک ماشین توسعه یافته (Extended Machine) و ماشین مجازی (Virtual Machine) را به مخاطبان ارایه می دهد تا بتوانند به راحتی برنامه نویسی خود را شروع نمایند و پاپیچه مسایل سخت افزاری نشوند.

به صورت کلی مسایل سخت افزاری شامل : – امنیت (security) – ایجاد و پاکیدن و اداره راه حل ها – حساب داری (Accounting) میزان استفاده از منابع  – مدیریت صف و ساعت بندی مصرف درست منابع – اختصاص و آزاد سازی منابع – استفاده درست از منابع و جلوگیری از بین رفتن آن ها – تولید مکانیسم ارتباط بین روش ها و همگام سازی آن ها – مدیریت فایل و پوشه ها – مدیریت حافظه های اصلی و جانبی – برقراری دسترسی چندتایی (Multi-access) و اجرای هم روند (Concurrent) فرآیندها – به اشتراک گذاری منابع (Resource Sharing) – تعیین راه ها برای مدیریت بن بست ها (deadlock) – جلوگیری از شرایط رقابتی (Race Condition) و اختلال یا در هم قفل شدن (Interlock) فرایندها

ویندوز چیست؟

 

Microsoft Windows خانواده‌ای از سیستم‌های عامل برای رایانه‌های شخصی، سرورها، تلفن‌های همراه هوشمند و دستگاه‌های مجتمع است که کامپیوتر را مدیریت می‌کند و به عنوان مجموعه‌ای از برنامه‌ها شناخته می‌شود که با هم در تعامل هستند تا پردازش و اجرای برنامه‌های جانبی را انجام دهند.

مایکروسافت ویندوز (family of computer operating systems developed by Microsoft) در واقع یک سیستم عامل گرافیکی توسعه یافته توسط مایکروسافت است. ویندوز مسیری برای پردازش داده‌ها، برنامه‌ها در حال اجرا، بازی‌های ویدیویی، پخش ویدیو و دسترسی به اینترنت و هزاران عملیات دیگر را ارائه می‌دهد. مایکروسافت برای اولین بار در نوامبر ۱۹۸۵ ایجاد شد و با افزایش حافظه کامپیوتر، سرعت پردازش تراشه‌ها و به خصوص با اختراع اینترنت، اصلاحات زیادی در آن صورت گرفت.

کامپیوترهای شخصی قبل از معرفی ویندوز از مجموعه‌ای از دستورات متنی استفاده می‌کردند. پس از آن تا کنون، بیش از دوازده نسخه از جمله آخرین نسخه ویندوز یعنی نسخه ۱۱ آن منتشر شده است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های ویندوز را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  1. به کاربر اجازه می‌دهد با کامپیوتر (از طریق صفحه کلید، ماوس، میکروفون و غیره) ارتباط داشته باشد.
  2. ذخیره‌سازی داده‌ها (تصاویر، فایل‌ها، موسیقی و غیره) را کنترل می‌کند.
  3. سخت‌افزار متصل به کامپیوتر مانند وب کم، اسکنر و چاپگر را کنترل می‌کند.
  4. به باز کردن و بستن برنامه‌ها (پردازنده‌های کلمه، بازی‌ها، ویرایشگرهای عکس و غیره) کمک می‌کند و بخشی از حافظه کامپیوتر را به آن‌ها اختصاص می‌دهد.
  5. دسترسی کاربران مختلف به کامپیوتر و امنیت آن را کنترل می‌کند.
  6. خطاها و دستورالعمل‌های کاربر را پردازش کرده و پیام‌های خطای ساده‌ای را برای او صادر می‌کند.

 

سیستم عامل های دیگری نیز در دسترس هستند، به ویژه Apple OS که در کامپیوترهای مک استفاده می‌شود. علاوه بر این، با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، نوت‌پدها و تبلت‌ها، سیستم‌های عامل دیگری به وجود آمده‌اند که مستقیماً دستگاه‌های تلفن همراه را تحت کنترل خود درمی‌آورند. با این حال، اکثر افرادی که استفاده از کامپیوتر را یاد می‌گیرند، این کار را در سیستم عامل ویندوز دارد می‌دهند.

 

 

آموزش ICDL

 

اصطلاح Windows در مجموع یک یا چندین نسل از محصولات سیستم عامل مایکروسافت را توصیف می‌کند. این محصولات به طور کلی به شرح زیر دسته‌بندی می‌شوند:

 

نسخه‌های اولیه ویندوز:

ویندوز ۱.۰ اولین نسخه ویندوز بود که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد. تاریخچه ویندوز به سال ۱۹۸۱ بازمی‌گردد که مایکروسافت کار بر روی برنامه‌ای به نام “Interface Manager” را آغاز کرد. در نوامبر ۱۹۸۳ این برنامه با نام «ویندوز» معرفی گردید، اما ویندوز ۱.۰ تا نوامبر ۱۹۸۵ منتشر نشد.

ویندوز ۱.۰ قرار بود با سیستم عامل اپل رقابت کند، اما به محبوبیت کمی دست یافت. ویندوز ۱.۰ یک سیستم عامل کامل نبود بلکه نسخه توسعه یافته‌ای از MS-DOS بود. پوسته ویندوز ۱.۰ برنامه‌ای است که با نام MS-DOS Executive شناخته می‌شود.

برنامه‌های مختلف شامل ماشین حساب، تقویم، فایل کارت، نمایشگر کلیپ بورد، ساعت، کنترل پنل، دفترچه یادداشت، رنگ، نوشتن و غیره از امکانات این نسخه اولیه ویندوز بود.

ویندوز ۲.۰ در دسامبر ۱۹۸۷ منتشر شد و محبوبیت بیشتری نسبت به نسخه قبلی کسب نمود. این نسخه پیشرفت‌های قابل‌توجهی در رابط کاربری و مدیریت حافظه داشت. ویندوز ۲.۰ همچنین میانبرهای صفحه کلید پیچیده‌تری را معرفی کرد و می‌توانست از حافظه گسترش یافته به‌گونه‌ای جدید استفاده کند.

پس از آن، ویندوز ۲.۱ در دو نسخه مختلف منتشر شد: Windows/286 و Windows/386. نسخه Windows/386 بر روی پردازنده ۸۰۳۸۶ اینتل اجزا شده و نسخه Windows/286، علی‌رغم نامش، بر روی هر دو پردازنده اینتل ۸۰۸۶ و ۸۰۲۸۶ اینتل اجرا می‌شود.

نسخه‌های اولیه ویندوز اغلب به عنوان پوسته‌های گرافیکی در نظر گرفته می‌شوند، بیشتر به این دلیل که روی محیط MS-DOS اجرا می‌شدند و از آن به عنوان سرویس سیستم فایل استفاده می‌کردند. با این حال، حتی اولین نسخه‌های ویندوز هم بسیاری از قابلیت‌های معمولی سیستم عامل را دارا بودند.

به ویژه، داشتن فرمت فایل اجرایی خاص خود و ارائه درایورهای دستگاه‌های مختلف (شامل درایور تایمر، گرافیک، چاپگر، ماوس، صفحه کلید و صدا). برخلاف MS-DOS، ویندوز به کاربران اجازه می‌داد تا چندین برنامه گرافیکی را هم‌زمان اجرا کنند.

 

ویندوز 1.0

ویندوز x.3

Windows 3.0 که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد خانواده‌ای از سیستم‌های عامل برای رایانه‌های شخصی، سرورها، تلفن‌های همراه هوشمند و دستگاه‌های مجتمع است که از نظر طراحی، اضافه شدن حافظه مجازی و درایورهای مجازی پیشرفت‌های زیادی داشت. ویندوز ۳.۰ همچنین دارای اصلاحات قابل‌توجهی در رابط کاربری بود. Windows 3.0 اولین نسخه ویندوز مایکروسافت است که به موفقیت تجاری گسترده‌ای دست یافته است و در شش ماه اول دو میلیون نسخه از آن فروخته شد.

ویندوز ۳.۱ که در ۱ مارس ۱۹۹۲ در دسترس قرار گرفت، یک فیس لیفت را به نمایش گذاشت. در آگوست ۱۹۹۳، Windows for Workgroups، یک نسخه ویژه با ویژگی‌های یکپارچه شبکه نظیر به نظیر و تحت شماره نسخه ۳.۱۱ منتشر شد. در نهایت پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۳.۱ در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۱ به پایان رسید.

 

ویندوز x.3

ویندوز x.9

نسخه اصلی بعدی ویندوز با نام ویندوز ۹۵ در ۲۴ آگوست ۱۹۹۵ منتشر شد. ویندوز ۹۵ در حالی که هنوز مبتنی بر MS-DOS بود، پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی، سخت‌افزار Plug and Play، به قابلیت‌های نسخه‌های قبلی اضافه کرد. در این نسخه ویندوز نام فایل می‌توانست حداکثر ۲۵۵ کاراکتر باشد و ثبات بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی خود داشت. ویندوز ۹۵ همچنین یک رابط کاربری شیءگرا و اصلاح شده معرفی کرد که جایگزین برنامه‌های مدیریت نسخه‌های قبلی با امکاناتی نظیر منوی استارت، نوار وظیفه و پوسته Windows Explorer شد.

ویندوز ۹۵ یک موفقیت تجاری بزرگ برای مایکروسافت بود. ویندوز ۹۵ همچنین اولین نسخه ویندوز بود که با مرورگر وب مایکروسافت یعنی اینترنت اکسپلورر، ارائه شد.

ویندوز ۹۵ با انتشار ویندوز ۹۸ در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۸ تکمیل‌تر شد و مدل درایور ویندوز، پشتیبانی از دستگاه‌های USB، پشتیبانی از ACPI و پشتیبانی از تنظیمات چند مانیتور در نسخه ۹۸ ارائه گردید. ویندوز ۹۸ همچنین نسخه اینترنت اکسپلورر ۴ را به همراه یک سری به‌روزرسانی‌ها در دسکتاپ ویندوز ارائه کرد.

شامل ادغام با اینترنت اکسپلورر ۴ از طریق دسکتاپ فعال و سایر جنبه‌های به‌روزرسانی دسکتاپ ویندوز (یک سری از پیشرفت‌ها در پوسته اکسپلورر که برای ویندوز ۹۵ نیز در دسترس قرار گرفت) بود. در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۰، مایکروسافت Windows Me (نسخه هزاره)، آخرین نسخه ویندوز مبتنی بر DOS را منتشر کرد.

ویندوز ME رابط بصری پیشرفته‌تر و زمان بوت سریع‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی داشت. در این نسخه ویندوز، برنامه‌های چندرسانه‌ای شامل Windows Media Player 7، Windows Movie Maker و Windows Image Acquisitio برای بازیابی تصاویر از اسکنرها و دوربین‌های دیجیتال اضافه شد.

ویندوز x.9

نسخه‌های جدید ویندوز:

 

در نوامبر ۱۹۸۸، یک تیم توسعه جدید در مایکروسافت بر روی نسخه اصلاح شده IBM و سیستم عامل OS/2 مایکروسافت به نام “NT OS/2” شروع به کار کردند. NT OS/2 به عنوان یک سیستم عامل امن و چند کاربره با سازگاری با POSIX دارای یک هسته ماژولار و قابل‌حمل با پشتیبانی از معماری‌های چندپردازنده در نظر گرفته شده بود.

با این حال، پس از انتشار موفقیت‌آمیز ویندوز ۳.۰، تیم توسعه NT تصمیم گرفت که پروژه را دوباره فعال کرده تا از یک پورت ۳۲ بیتی توسعه‌یافته از API ویندوز موسوم به Win32 به جای پورت OS/2 استفاده کند. Win32 ساختاری مشابه با API های ویندوز اما از قابلیت‌های هسته NT موجود نیز پشتیبانی می‌کرد.

پس از تأیید آن توسط کارکنان مایکروسافت، توسعه ویندوز NT که حالا اولین نسخه ۳۲ بیتی ویندوز بود، ادامه یافت. ویندوز NT اولین سیستم عامل ویندوز بود که بر پایه هسته هیبریدی ساخته شد. اولین نسخه از سیستم عامل حاصل تحت عنوان Windows NT 3.1 در ژوئیه ۱۹۹۳، منتشر شد. Windows NT 3.5 در سپتامبر ۱۹۹۴ با تمرکز بر بهبود عملکرد و پشتیبانی از NetWare Novell منتشر گردید و این پروژه در می ۱۹۹۵ توسط Windows NT 3.51 که شامل اصلاحات اضافی و پشتیبانی از معماری PowerPC بود، دنبال شد.

Windows NT 4.0 در ژوئن ۱۹۹۶ منتشر شد و رابط کاربری ویندوز ۹۵ را به سری NT معرفی کرد. در ۱۷ فوریه ۲۰۰۰، مایکروسافت ویندوز ۲۰۰۰ را منتشر کرد که جانشین NT 4.0 بود. نام Windows NT در این مرحله حذف شد تا تمرکز بیشتری روی نام تجاری ویندوز صورت گیرد.

Windows XP

 

نسخه بعدی ویندوز NT، یعنی ویندوز اکس‌پی (personal computer operating system made by Microsoft)، در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۱ منتشر شد. هدف از معرفی ویندوز XP این بود که سری ویندوز ۹x را با معماری معرفی شده توسط ویندوز NT سازگار کند. ویندوز XP همچنین یک رابط کاربری اصلاح شده، ویژگی‌های شبکه، اینترنت اکسپلورر ۶ و یک سری اصلاحات جزئی را معرفی می‌کند. ویندوز XP در دو نسخه اصلی به بازار عرضه شد: نسخه «خانگی یا Home» برای مصرف‌کنندگان خانگی و نسخه «حرفه‌ای یا Professional» برای محیط‌های تجاری و کاربران حرفه‌ای که شامل ویژگی‌های امنیتی و شبکه‌ای اضافی است.

 

ویندوز XP

Windows Vista

پس از یک فرآیند طولانی توسعه، ویندوز ویستا در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۷ برای مصرف‌کنندگان منتشر شد. این نسخه از سیستم عامل شرکت مایکروسافت شامل یک سری ویژگی جدید بود، از پوسته و رابط کاربری گرفته تا تغییرات فنی قابل‌توجه، با تمرکز ویژه بر ویژگی‌های امنیتی.  ویستا (personal computer operating system by Microsoft) از همان ابتدا یک سری ایرادات اساسی داشت و مورد انتقاد قرار گرفت، مانند کاهش عملکرد، زمان راه‌اندازی طولانی‌تر، UAC جدید و مجوزهای سخت‌گیرانه‌تر.

 

 ویندوز ویستا

windows 7

در ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۹، ویندوز ۷ و ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2 منتشر شد، در حالی که نسخه اول ۳ ماه بعد در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹ برای عموم ارائه گردید. برخلاف نسخه قبلی یعنی ویندوز ویستا، ویندوز ۷ با هدف سازگاری با برنامه‌ها و سخت‌افزارهایی که ویندوز ویستا قبلاً با آن‌ها سازگار نبود، در نظر گرفته شد. ویندوز ۷ سیستم عامل ساخته شده توسط شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۹ دارای پوسته ویندوز بازطراحی شده با نوار وظیفه به‌روز شده، لیست‌های پرش قابل‌نمایش، میانبرهایی برای اجرای عملکردهای درون برنامه‌ای، سیستم شبکه خانگی به نام HomeGroup و عملکرد بهبود یافته بود.

 

 ویندوز 7

windows 8 and 8.1

ویندوز ۸، جانشین ویندوز ۷، در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۲ منتشر شد. یک سری از تغییرات قابل‌توجه در ویندوز ۸ ایجاد شد، از جمله معرفی یک رابط کاربری مبتنی بر زبان طراحی مایکروسافت به همراه یک سری اصلاحات برای دستگاه‌های لمسی مانند تبلت و لپ‌تاپ‌های لمسی. این تغییرات شامل صفحه شروع با آیکون‌های بزرگ، الگوی به‌روز شده نمایش اطلاعات و یک سری برنامه‌های جدید است که عمدتاً برای استفاده در دستگاه‌های لمسی طراحی شده‌اند. نسخه جدید ویندوز به حداقل وضوح ۱۰۲۴×۷۶۸ پیکسل نیاز داشت و عملاً برای نت‌بوک‌هایی با صفحه نمایش ۸۰۰×۶۰۰ پیکسل مناسب نبود.

 

ویندوز 8

windows 10

 

در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴، مایکروسافت ویندوز ۱۰ را به عنوان جانشین ویندوز ۸.۱ معرفی کرد. در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۵ این شرکت نسخه‌ای از سیستم‌عاملِ مایکروسافت ویندوز را منتشر شد و کاستی‌های رابط کاربری را که برای اولین بار با ویندوز ۸ معرفی شده بود، برطرف کرد. تغییرات اساسی این نسخه ویندوز شامل بازگشت منوی استارت، سیستم دسکتاپ مجازی و امکان اجرای برنامه‌های فروشگاهی در داخل ویندوز است.

 

ویندوز 10

windows 11

 

در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱، ویندوز ۱۱ به عنوان جانشین ویندوز ۱۰ در یک برنامه پخش زنده نسخه‌ای از سیستم عامل ویندوز با نام ویندوز ۱۱ (personal computer operating system by Microsoftمعرفی شد. سیستم عامل جدید به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربرپسندتر و قابل‌درک‌تر باشد. در ۵ اکتبر ۲۰۲۱ این نسخه از ویندوز منتشر شد. ارتقاء به ویندوز ۱۱ در حال حاضر برای کاربران ویندوز ۱۰ رایگان است.

 

ویندوز 11

اپلیکیشن‌های ویندوز

 

ویندوز طی دوران تکامل خود، طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های مفید را توسعه داده است. این اپلیکیشن‌ها به شما در بسیاری از فعالیت‌های روزمره از جمله وب گردی، مدیریت فایل و دانلود موسیقی کمک می‌کنند. می‌توانید اکثر این اپلیکیشن‌ها را با کلیک بر روی دکمه Start باز کنید. برای پیدا کردن برنامه مورد نظر هم می‌توانید به سادگی از گزینه جستجوی نوار Start کمک بگیرید.

نگاهی به تاریخچه ویندوز

در ادامه به شما نشان می دهیم چگونه Windows طی سال‌های گذشته به تکامل رسیده و به یکی از پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل‌ها در جهان تبدیل شده است. مرور این تاریخچه همچنین به خوبی درک ما را نسبت به تأثیرات مثبتی که Windows بر روی صنعت فناوری اطلاعات و رایانه‌های شخصی دنیا گذاشته روشن می سازد.

سال ۱۹۷۵ – تاسیس مایکروسافت

تاریخچه ویندوز به تأسیس شرکت مایکروسافت توسط بیل گیتس و پل الن با هدف توسعه نرم‌افزارهای مختلف برمی‌گردد. در آن زمان، سیستم‌عامل‌ها معمولاً بر پایه MS-DOS طراحی میشدند و وابسته به خط فرمان (Command Prompt) بودند.

سال ۱۹۸۵ – Windows 1.0

مایکروسافت Windows 1.0 را با یک رابط گرافیکی معرفی کرد تا کاربران با دنیای سیاه و سفید MS-DOS خداحافظی کنند. این نسخه اولین گام در جهت ایجاد یک سیستم‌عامل با رابط کاربری گرافیکی بود.

سال ۱۹۸۷ – Windows 2.0

Windows 2.0 با چند برزورسانی در مقایسه با نسخه قبلی خود منتشر شد. این نسخه امکانات متعدد و پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی را برای کاربران فراهم می کرد.

سال ۱۹۹۰ – Windows 3.0

Windows 3.0 تغییرات بسیار مهمی را در اجرای نرم‌افزارها و رابط کاربری ایجاد کرد و به اولین نسخه با پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی تبدیل شد.

سال ۱۹۹۵ – Windows 95

عرضه Windows 95 به همراه رابط کاربری جدید و ارائه منوی استارت، یکی از تغییرات اساسی دنیای سیستم‌عامل‌ها را به وجود آورد. این نسخه همچنین ورود Windows به دنیای ۳۲ بیتی را به طور کامل به همگان اعلام کرد.

سال ۱۹۹۸ – Windows 98

ویندوز ۹۸ برزروسانی های عمده‌ای در عملکرد و پشتیبانی از دستگاه‌های سخت‌افزاری داشت و از فناوری‌های جدیدی مانند USB پشتیبانی می کرد.

سال ۲۰۰۱ – Windows XP

ویندوز XP به عنوان یکی از پرطرفدارترین نسخه‌های ویندوز در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. این نسخه با پشتیبانی بلندمدت و پایداری بالایی که داشت، تغییرات بسیاری در رابط کاربری و همچنین ویژگی‌های جدید به کاربران ارائه داد.

سال ۲۰۰۷ – Windows Vista

Windows Vista در سال ۲۰۰۷ با تغییرات عمده در رابط کاربری و امنیت ویندوز و همچنین استفاده از Windows Aero برای ارائه تجربه کاربری بهتر معرفی شد.

سال ۲۰۰۹ – Windows 7

Windows 7 موفقیت‌های Windows XP را برای کاربران زنده کرد و تغییرات بهبودیافته‌ای در عملکرد و رابط کاربری از خود بر جای گذاشت.

سال ۲۰۱۲ – Windows 8

در این نسخه رابط کاربری با تغییرات بسیاری همراه بود و همچنین قابلیت پشتیبانی از تاچ اسکرین به Windows اضافه شد.

سال ۲۰۱۳ – Windows 8.1

در این نسخه کاربران شاهد تغییرات و بروزرسانی های کوچکی نسبت به نسخه ۸ بودند و شامل تغییرات گسترده ای نبود.

سال ۲۰۱۵ – Windows 10

مایکروسافت ویندوز ۱۰ را با راه‌اندازی مدل خدماتی خود و به روزرسانی‌های مداوم در جهت بهبود تجربه کاربری ارائه داد.

سال ۲۰۲۱ – Windows 11

ویندوز ۱۱ تغییرات بزرگی در بهبود رابط کاربری، عملکرد و امنیت Windows به همراه داشت و تجربه جدیدی را برای کاربران به ارمغان گذاشت.

 

معرفی انواع نسخه های ویندوز (Windows Editions)

 

نسخه‌های مختلف ویندوز هر کدام امکانات و قابلیت‌های متفاوتی ارائه می‌دهند و بر اساس نیازهای مورد نظر کاربران انتخاب می‌شوند. در جدول زیر می توانید با برخی از نسخه های کاربری Windows آشنا شوید :

 

نام نسخه ویندوز توضیحات
Windows Home نسخه Home برای کاربران خانگی و مصرف کنندگان عادی طراحی شده و امکانات پایه Windows را به این دسته از کاربران ارائه می‌دهد.
Windows Pro نسخه Pro برای کاربران تجاری و حرفه‌ای طراحی شده و ضمن ارائه قابلیت‌های متعدد و پیشرفته‌تر، تنظیمات بیشتر و امنیت بالاتری دارد.
Windows Enterprise نسخه Enterprise برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که امکانات امنیتی و مدیریتی بالاتری نیاز دارند مناسب است.
Windows Education نسخه Education جهت استفاده در محیط‌های آموزشی و دانشگاهی طراحی شده و قابلیت‌های خاصی برای این حوزه ارائه می دهد.
Windows Pro for Workstations نسخه Pro for Workstations برای کاربرانی طراحی شده که به منابع سخت‌افزاری بالایی نیاز دارند، مانند کاربران رشته های گرافیک و مهندسی.
Windows IoT نسخه Windows IoT برای اینترنت اشیاء (IoT) طراحی شده و اغلب در هوش مصنوعی و اشیاء متصل به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان ویندوز چیست؟

 

زبان‌های اصلی برنامه‌نویسی که برای طراحی برنامه‌ها و نرم افزارهای ویندوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از :

  1. زبان ++C : یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی Windows است. جالب است بدانید بسیاری از بخش‌های مهم ویندوز با این زبان نوشته شده‌ است.
  2. NET Framework. : نسخه‌ای از ++C است که توسط مایکروسافت برای پلتفرم NET. توسعه داده شده است. این زبان در حال حاضر یکی از پرکاربردترین زبان‌ها برای توسعه برنامه‌های ویندوزی است.
  3. VB.NET (Visual Basic .NET) : زبانی ساده برای توسعه رابط کاربری و برنامه‌های تحت Windows .
  4. Visual Basic : نسخه قدیمی‌تر VB.NET که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. زبان پایتون (Python) : زبانی که محبوبیتش روز به روز در حال افزایش است و امکانات خوبی برای توسعه Windows فراهم می‌کند.

مزایا و معایب ویندوز

 

ابتدا به بررسی مزایای ویندوز خواهیم پرداخت:

 

  • سهولت استفاده: نسخه‌های مدرن‌تر ویندوز احتمالاً برای کاربرانی که با نسخه‌های قبلی آشنا هستند نیز ساده خواهد بود.
  • نرم‌افزارهای قابل‌دسترسی: ویندوز به طیف وسیعی از برنامه‌ها مجهز است. این دلیل که مایکروسافت در سیستم عامل‌های دسکتاپ و ساخت اپلیکیشن یک برند جهانی است.
  • سازگاری با نسخه‌های قبلی: اگر در حال حاضر از نسخه قدیمی‌تر ویندوز استفاده می‌کنید و به جزئیات به‌روز بیشتری نیاز دارید، اما نمی‌خواهید استفاده از برنامه‌های قدیمی‌تری را که برای کسب‌وکار شما مهم هستند به خطر بیندازید، اکثر برنامه‌های قدیمی را می‌توانید با نسخه‌های جدید ویندوز هم اجرا کنید.
  • Plug & Play: ویندوز به عنوان یک سیستم عامل برای کاربران خانگی معمولی و حرفه‌ای، دارای قابلیت plug & play برای سخت‌افزار کامپیوتر است؛ یعنی تا زمانی که درایورهای مناسب را روی ویندوز نصب کنید، ویندوز معمولاً تشخیص اکثر سخت‌افزارها را به صورت خودکار انجام می‌دهد.
  • اجزای بازی: اگر می‌خواهید جدیدترین بازی‌ها را روی سیستم گیمینگ خود اجرا کنید، به ویندوز نیاز دارید. بسیاری از بازی‌های جدید و همچنین سایر سخت‌افزارهای مربوط به آن‌ها معمولاً در سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شوند. اگرچه برخی از رایج‌ترین بازی‌ها برای سیستم‌های عامل لینوکس و برخی برای مک طراحی شده‌اند اما تعداد آن‌ها در مقایسه با بازی‌های تحت ویندوز بسیار کمتر است.

 

معایب ویندوز هم به شرح زیر است:

  • منابع و سخت‌افزارهای مورد نیاز: در مقایسه با سایر سیستم‌های عامل، مایکروسافت معمولاً برای اجرای نسخه‌های جدید سیستم عامل ویندوز به سخت‌افزارها و منابع قوی‌تری نیاز دارد. به عنوان مثال، پردازنده سریع‌تر، حافظه رم بیشتر، درایو هارد با ظرفیت بیشتر و غیره از پیش‌نیازهای نصب نسخه‌های جدید ویندوز است.
  • بسته بودن منبع: رفع مشکلات ویندوز در صورتی که پشتیبانی با منابع باز در ویندوز وجود داشته باشد، ساده‌تر خواهد بود. متأسفانه فقط خود مایکروسافت به منابع نرم‌افزارهای خود دسترسی مستقیم دارد و از آنجایی که هیچ فایل گزارشی را نمی‌توان در این سیستم عامل ایجاد کرد، تنها راه پی بردند به خطای سیستم عامل، آزمون‌وخطا توسط کاربر است.
ما در آکادمی آنلاین قاسمی این امکان را فراهم نموده ایم تا با سبکی کاملا متفاوت و اصولی شما را از آغاز تا پایان دوره مفاهیم اولیه و پایه ویندوز همراهی کنیم و موفقیت شما را در این درس شاهد باشیم.
icdl, آموزش آنلاین ICDL, آموزش آنلاین آفیس حرفه ای, آموزش حرفه ای ICDL, آموزش حرفه ای ویندوز, آموزش نرم افزارهای اداری آفیس, آموزش ویندوز پیشرفته, آموزش ویندوز مقدماتی, تئوری های ویندوز, مفاهیم اولیه و پایه ویندوز, مفاهیم ویندوز
نوشتهٔ پیشین
بانک سوالات آفیس و ICDL فنی و حرفه ای
نوشتهٔ بعدی
درس تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی پایه دهم

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

You cannot copy content of this page

error: Content is protected !!